shidachatbanner

بازگشت موفقیت آمیز به خانه در سودان

پس از اینکه شوهرش او را ترک کرد، فاطمه 49 ساله نان آور اصلی چهار دخترش شد. او با انگیزه داشتن آینده ای بهتر برای آنها، در سال 2017 به مصر مهاجرت کرد و دو کودک کوچک را با خود برد.

او می‌گوید: «من یک قدم برداشتم، اما همیشه این ذهنیت را داشتم که برای دخترانم موفق شوم. رها کردن دختران بزرگم یکی از سخت ترین تصمیماتی بود که باید می گرفتم.

زمانی که فاطمه در مصر بود، به سختی توانست با مشاغل کوتاه مدت دوام بیاورد زیرا اکثر کارفرمایان او را به دلیل سنش استخدام نمی کردند. فاطمه می‌گوید: «آنها به من گفتند سنم زیاد است و تناسب اندام ندارم و وقتی دخترم که در آن زمان ۱۷ ساله بود برای کار درخواست داد، به او گفتند که خیلی جوان است.

قبل از شروع COVID-19، مهاجران در مصر و جاهای دیگر از قبل آسیب پذیر بودند. این وضعیت پس از بیماری همه گیر بدتر شد و فاطمه و دخترانش برای گذراندن زندگی خود تلاش کردند. فاطمه به یاد می آورد: «ما بیشتر از این رنج کشیدیم و کسی نبود که به ما کمک کند.


خارطوم، سودان.

اخبار سازمان ملل/ عبدالمونعم مکی

خارطوم، سودان.

کمک های سازمان ملل برای ادغام مجدد

از طریق جامعه سودانی در مصر، فاطمه در مورد برنامه کمک به بازگشت داوطلبانه و ادغام مجدد آژانس مهاجرت سازمان ملل (IOM) آگاه شد و متوجه شد که بازگشت به سودان گزینه مناسبی است.

در ژوئن 2021، سازمان بین‌المللی مهاجرت ترتیبی داد که فاطمه و سایر اتباع سودانی که در مصر سرگردان بودند، بازگردند. پس از ورود به سودان، فاطمه از جمله کسانی بود که کمک نقدی برای ادغام مجدد دریافت کرد که به او اجازه داد تا نیازهای خود را در ابعاد اقتصادی و اجتماعی ادغام مجدد پوشش دهد.

سودان همچنان با چندین چالش همپوشانی مواجه است، از جمله جابجایی جمعیت داخلی ناشی از درگیری، شرایط آب و هوایی و شرایط اجتماعی-فرهنگی، که منجر به افزایش سطح ناامنی غذایی می شود. تأثیر اجتماعی-اقتصادی کووید-19 افزایش قیمت مواد غذایی اساسی، دارو و سایر کالاها، افزایش بیکاری و کاهش صادرات را بدتر کرد.

یک کارآفرین موفق

با این وجود، فاطمه با کمک هایی که از او دریافت کرد، توانست یک کسب و کار خرد راه اندازی کند. IOM همچنین به او کمک کرد تا برای بیمه سلامت ملی ثبت نام کند، که او و دو دخترش را تحت پوشش قرار می دهد، که هر دو برای ادامه تحصیل از طریق این برنامه حمایت دریافت کردند.

کمک های نقدی ارائه شده توسط IOM سودان راهی سریع و انعطاف پذیر برای کمک به او برای ادغام مجدد بود. این روش پشتیبانی به او و دیگرانی که در موقعیت او هستند، اجازه می‌دهد تا انتخاب کنند که کدام کسب‌وکار را می‌خواهند شروع کنند.

فاطمه به ظروف فروشی توجه کرده بود. او می‌گوید: «کمتر از یک ماه طول کشید تا بتوانم کمک دریافت کنم، که باعث شد تصمیم بیشتری برای شروع کسب‌وکار خودم داشته باشم. او تعدادی ظروف خانگی را از یک بازار عمده فروشی خرید تا به زنان محله اش بفروشد که به زودی مشتریان او شدند.

برای گسترش بیشتر کسب و کار، فاطمه همچنین شروع به فروش غذاهای پخته به مرکز بهداشتی درمانی در محله خود کرد، که فاقد کافه تریا برای بیماران و بازدیدکنندگان بود. او می گوید: «کسب و کار من به خوبی پیش می رود، و اکنون می توانم برای دخترانم زندگی کنم. بازگشت به سودان بهترین کاری بود که می توانستم انجام دهم.

Gabriel Osborne

شیطان متعصب توییتر. حشره پرشور اینترنت. مبشر وب. ماون آبجو. پیشگام موسیقی.

تماس با ما