shidachatbanner

خانه های خالی تهران!

در شرایطی که هنوز مالیات بر خانه های خالی آن طور که باید اجرا نشده، شمال و غرب پایتخت با املاک خالی با قیمت های گزاف روبرو شده است.

به گزارش اسنا، آخرین آمار و ارقام ارائه شده در سال 98 حاکی از وجود 500 هزار واحد مسکونی خالی در استان تهران است که حدود 20 درصد از واحدهای خالی متعلق به کل کشور است. این در حالی است که به گفته شهردار تهران 51 درصد خانوارهای این کلانشهر را اجاره نشینان تشکیل می دهند.

افزایش قیمت مسکن در تهران باعث افزایش قیمت اجاره و کاهش خرید و فروش شده است. فعالیت های ساختمانی تحت تاثیر رکود رکود داشته است. البته گزارش های میدانی از وجود تعداد قابل توجهی ملک خالی در نیمه شمالی تهران و همچنین منطقه 22 واقع در غرب پایتخت حکایت دارد.

برخی آمارهای غیررسمی حاکی از وجود 60 هزار واحد خالی در منطقه 22 تهران با عنوان «قانون واقعی ساخت و ساز در پایتخت» است. گفته می شود بیش از 130 هزار واحد مسکونی در منطقه 22 واقع شده است و این در حالی است که تعداد خانوارهای ساکن در این منطقه حدود 75 هزار خانوار است.

حدود پنج سال پیش بحث اخذ مالیات از خانه های خالی مطرح شد تا اینکه قانون اخذ مالیات از خانه های خالی در پنجم آذرماه 1398 به تصویب مجلس رسید. اما از آن زمان تاکنون، در این راه، عدم دسترسی به اطلاعات دقیق و واقعی در خصوص املاک خالی مورد توجه قرار نگرفته است.

در سال 1400 میزان مالیات اخذ شده از خانه های خالی صفر بوده و در چهار ماهه اول سال جاری 22 میلیارد تومان از این محل اخذ شده که رقم قابل توجهی محسوب نمی شود.

وزارت راه و شهرسازی مسئول شناسایی خانه های خالی است. این وزارتخانه 520 هزار واحد را در سراسر کشور شناسایی و به سازمان امور مالی معرفی کرد که میزان مالیات این خانه ها را 10 هزار و 500 میلیارد تومان محاسبه کرد که 100 هزار مالک به آن اعتراض کردند. قرار بر این است که وزارت راه و شهرسازی ایرادات را بررسی و مجدداً لیست ارائه کند.

داوود منظور، رئیس سازمان امور مالی کشور، اواسط فروردین در مورد وضعیت اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی گفت: تا زمانی که اطلاعات را دقیق و کامل نکنیم، نمی توانیم به مردم فشار بیاوریم تا متوجه شوند. در مورد مالیاتی که بدهکار نیستند.» در حال حاضر موضوع را با وزارت راه و شهرسازی دنبال می کنیم. آخرین لیست اطلاعات پردازش شده خانه های خالی در اختیار ما قرار گیرد تا برگه مطالبات صادر کنیم و مالیات خانه های خالی سال 1400 را دریافت کنیم.

با توجه به شواهد و قرائن به نظر نمی رسد شناسایی دقیق واحدهای خالی در نیمه دوم سال جاری اجرایی شود. سوال اینجاست که آیا ما در سال سوم نمی توانیم از خانه های خالی مالیات بگیریم؟

Markus Saunders

درونگرا. نینجا دارای گواهی فرهنگ پاپ. نویسنده. مدافع غذا عاشق موسیقی پرشور.

تماس با ما