shidachatbanner

فرارو تب‌بر استیاشتگوز بری بازار

در روزهای اخریه، سپس بازار ارز و سکه بالا رفت؛ ارزش دلار در یک هفته با افزایش بیش از 5 درصدی به مرز 35 هزار تومان رسید. متناسب با این روند، قیمت سکه نیز افزایش یافت و به سطح 16 میلیون تومان رسید.

به گزارش دنیای اقتصاد، در واکنش به نوسانات دلار و سکه، بانک مرکزی به عنوان سیاستگذار از بسته سیاستی چند جانبه رونمایی کرد. بسته شده است، از شکت تب بازارها و می‌خواهند رها شوند.

علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی سیاست های جدید «ارائه گواهی سکه بهار آزادی»، «درآمد ویژه برای کمک به عرضه سکه» و «حذف مالیات سود سپرده اشخاص حقوقی از بودجه سال 1401» را معرفی کرد. “.

همچنین به گفته مدیر کل در حال حاضر قیمت بیشتر از تقاضا است و مشکلی برای ارائه اسکناس و مرجع وجود ندارد. این سیاستمدار با ارائه این بسته از امکان کاهش التهاب در بازارها خبر داد. آیا می توان این ابزارها را در این هفته برای کاهش نوسان قیمت ها مشاهده کرد؟

در روزهای اخیر با التهاب بازار سکه و ارز و افزایش قیمت در این بازارها، تلاش ها برای ایجاد ثبات در این بازارها شدت گرفته است. سیاستمداران این روزها تمرکز خود را بر تثبیت بازار سکه و ارز گذاشته اند و با اعمال سیاست هایی سعی در بازگرداندن آرامش نسبی به این بازارها دارند.

علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی برنامه های سیاست پولی این نهاد را برای آرام سازی این بازارها تشریح کرد. به گفته صالح آبادی، عرضه در سامانه حتی از تقاضا هم بیشتر است.

به گفته وی، از ابتدای سال جاری تاکنون مجموع عرضه ارز برای واردات کشور معادل 5.38 میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 22 درصد افزایش داشته است. رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: قرار است به خوبی به ذخایر ارزهای رایج عرضه شود و در بازار قابل استفاده باشد.

صالح آبادی از عرضه سکه ویژه در بازار سکه با نظارت بانک مرکزی خبر داد. رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که کارگروه ویژه ای تشکیل شده و بانک مرکزی زیر نظر این موضوع خواهد بود و البته این کار از طریق معاونت ویژه قابل انجام است.

صالح آبادی همچنین از انتشار گواهینامه هفته بهار آزادی خبر داد. همچنین این مقام مسئول در دیدار اخیر خود با رئیس بانک مرکزی عمان با اشاره به دریافت 500 میلیون دلار از مطالبات ایران و انگلیس در سال گذشته، بر همکاری بانک های مرکزی دو کشور تاکید کرد.

بانک مرکزی سخت است

با توجه به افزایش قیمت دلار، بانک مرکزی نیز در نظر دارد با ارائه بسته های مختلف، نوسانات دلار و نوسانات بازار سکه را مهار کند. البته این کار با توجه به شرایط اقتصادی موجود کمی سخت است و در روزهای اخیر دلار رکوردهای جدیدی را به ثبت رسانده است.

به نظر می رسد مهم ترین عاملی که در سال گذشته باعث ثبات بازار شد، چشم انداز رفع تحریم ها در جریان مذاکرات بود. اگرچه روی کاغذ هنوز امیدی به رفع تحریم ها وجود دارد، اما برخی کارشناسان معتقدند که نبود فرصت برای توافق هسته ای کار بانک مرکزی را برای مهار انتظارات در بازارها با مشکل مواجه کرده است.

اگرچه ابزارهای مدرن از تنوع و کارایی خوبی برخوردارند، اما میزان تقاضا برای تولید دلار و سکه نیز در بازار بالاست. طی هفته جاری می توان کیفیت ابزارهای ارائه شده برای مقابله با این نوسانات را با توجه به تغییرات بازارها ارزیابی کرد.

عرضه کمتر از تقاضا در سیستم است

صالح آبادی گفت: در حال حاضر عرضه به اندازه کافی حتی بیشتر از تقاضا در سیستم وجود ندارد. وی تاکید کرد: از ابتدای سال تاکنون حدود 5.26 میلیارد دلار معامله در سامانه انجام شده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 67 درصد رشد عرضه و معاملات در سامانه مذکور داشته است.

به گفته صالح آبادی، مجموع عرضه ارز برای واردات کیشور در بازه زمانی مذکور معادل 5/38 میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 22 درصد افزایش داشته است. در حوزه اسکناس نیز 5.1 میلیارد دلار حجم تراکنش اسکناس وجود داشت که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 40 درصد افزایش تراکنش اسکناس داشت. بنابراین از نظر عرضه وضعیت مساعد است و مشکل خاصی از نظر عرضه وجود ندارد.

به جای خرید ارز از صرافی

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، ارزهای پرطرفدار قرار است به خوبی به ذخایر عرضه شود و در بازار قابل استفاده باشد. رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه استقبال صادرکنندگان از ارز بازار نیز بسیار خوب است، گفت: در حال حاضر صادرکنندگان ارزهای زیادی را به صورت توافقی در بازار عرضه می کنند و مشکلی برای تامین اسکناس وجود ندارد. و ارز حواله

وی تاکید کرد: بانک مرکزی بر سامانه نیما و همچنین سامانه مبادلات آنلاین نظارت کامل و نظارت دقیق دارد. به گفته صالح آبادی، از هفته آینده سامانه آنلاین صرافی ها با هدف تسهیل در ارائه خدمات به متقاضیان راه اندازی می شود و افرادی که قصد خرید ارز دارند به جای مراجعه حضوری به صرافی ها می توانند استفاده کنند. سامانه آنلاینی که راه اندازی شده است درخواست های خود را به صورت کتبی به بانک ارسال کرده تا بررسی شود و پس از احراز هویت، ارز خود را به صورت حضوری بررسی کرده و به چنین تسهیلاتی دسترسی داشته باشند که یکی از نکات اصلی مورد توجه بانک مرکزی است.

عرضه سکه بهار آزادی در هفته جاری ادامه دارد

. رئیس کل بانک مرکزی از عرضه سکه بهار آزادی در هفته جاری خبر داد. در مرحله اول این اوراق با سررسید 6 ماهه و معاف از مالیات در بورس توزیع می شود و قیمت تسویه اوراق به قیمت روز سکه خواهد بود. اشخاص حقیقی و همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا می‌توانند برای تنوع بخشیدن به سبد سرمایه‌گذاری خود در چارچوب مقررات، این اوراق را خریداری کنند.

عرضه سکه از طریق بخش خصوصی

ابزار سر دوم چراغ سبز رنگ است که مخصوص عرضه سکه طراحی شده است. علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی گفت: با توجه به وجود حباب و مطالبات فعالان، از بانک مرکزی آزادسازی ویژه ای برای عرضه طلاهایی که رقیق شده و سپس تبدیل به سکه شده و در سال جاری به فروش می رسد، ارائه شد. بازار؛ لذا با توجه به تقاضای فعالان بخش خصوصی در این زمینه کارگروه ویژه ای در بانک مرکزی تشکیل شده و این دستور زیر نظر بانک مرکزی خواهد بود و البته این کار قابل انجام است. از طریق بخش خصوصی

وتوی منازل بر سود سپرده‌

سیاست دیگری که بانک مرکزی پیشنهاد کرد، جلوگیری از خروج پول از بانک هاست. به گفته صالح آبادی، در خصوص مالیات بر سپرده سود اشخاص حقوقی در بانک ها، بر اساس جلساتی که با حضور رئیس کل بانک مرکزی، دستیار اول رئیس جمهور، وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد. سازمان برنامه و بودجه مقرر شد آثار این مصوبه در نظر گرفته شود افزایش هزینه تجهیز منابع و سپرده های سودی در شبکه بانکی، لایحه پیشنهادی دولت بر اساس اصلاحیه این قانون باشد. ویژه با همکاری شورا پیگیری می شود.

صالح آبادی درباره جزئیات لایحه مذکور و آثار آن یادآور شد، با توجه به ارسال لایحه مذکور به شورای اسلامی، مقرر شد این موضوع با جدیت پیگیری شود و با مساعدت شورا مالیات بر سپرده سودی حذف اشخاص حقوقی از بودجه 1401 از آنجایی که این لایحه تاثیری بر درآمد دولت ندارد، نگرانی از حقوق سخاوتمندانه فعالان از بین خواهد رفت.

در کنار این تصمیمات، رئیس کل بانک مرکزی از نشستی با رئیس کل بانک مرکزی عمان برای آزادسازی دلارهای بلوکه شده خبر داد. البته این خبر قدرت تاثیرگذاری بر بازار را از دست داده است و تنها انتشار دلار واقعی می تواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

John Warren

طرفدار پرشور وب. خالق تایید شده مبشر اینترنتی آزاد. برگزارکننده برنده جایزه گیمر. زامبی مادام العمر.

تماس با ما