shidachatbanner

نظر بیدار شدن بدبینی تورمی سخت تر و سخت تر می شود

گزارش روز پنجشنبه در مورد قیمت مصرف کننده واقعاً خبر خوبی بود. یعنی واقعاً خبر خوبی است. شاخص کل قیمت مصرف کننده در ماه دسامبر در واقع اندکی کاهش یافت. ما می‌توانیم و باید این عدد را کم اهمیت جلوه دهیم، زیرا تا حدودی ناشی از عوامل خاصی مانند کاهش قیمت بنزین است و به این دلیل که داده‌های ماهانه پر سر و صدا هستند. اما حتی زمانی که سعی می‌کنید با حذف قیمت‌های نوسان بیشتر و بررسی میانگین‌های چند ماهه سروصدا را فیلتر کنید، تصویری از کاهش سریع تورم دریافت می‌کنید.

پس یک بدبین چه کاری باید انجام دهد؟ ارقام تورم مدتی است که بهتر شده اند، اما فدرال رزرو – که خیلی مایل نیست خطر کند که مبارزه با تورم را خیلی زود کنار بگذارد – اصرار دارد که اگر به اقدامات اساسی تر نگاه کنید، تورم هنوز داغ است. قیمت خدمات اصلی، به استثنای مسکن، خریداری شده توسط مردان دارای موهای صورت.

خوب، قسمت آخر را در مورد موهای صورت ساختم. اما بقیه درست است: فدرال رزرو بر اساس معیاری کاملا محدود تصمیم گرفته است بدبین باشد. و تا زمانی که مجموعه‌ای متفاوت از اعداد تورم در ژانویه منتشر نشود، اطلاعاتی در مورد معیار تورم ترجیحی فدرال رزرو در حال حاضر نخواهیم داشت. 27.

اما تلاش برای بدبین ماندن نسبت به تورم کمی ناامید کننده است. همچنین، نشان دهنده یک تغییر نقش عجیب از روزهای اولیه تورم اخیر است، زمانی که برخی از اقتصاددانان، از جمله من، چیزی را تشکیل دادند که بسیاری از مردم آن را تیم گذرا می نامیدند، با این استدلال که تورم فزاینده نتیجه موقتی اختلالات مرتبط با بیماری همه گیر بود و به زودی خواهد بود. عقب نشینی کند.

در واقع، در این نقطه تورم است تا حدودی گذرا به نظر می رسید، اگرچه برای مدت بسیار طولانی تر از آن چیزی که من حداقل آن را ممکن می دانستم، پیش رفت. اما یکی از راه‌هایی که من و دیگران برای گذرا بودن بحث می‌کردیم، سن ضعیفی داشت. برای مدتی، بخش‌های خاصی از تورم را که خاص به نظر می‌رسیدند حذف می‌کردیم، و استدلال می‌کردیم که آنچه باقی مانده خوب به نظر می‌رسد. اما دامنه کالاها و خدماتی که تورم بالا را تجربه می‌کردند، بیشتر می‌شد و ما در نهایت مجبور شدیم بپذیریم که این یک مشکل در کل اقتصاد است.

با این حال، اکنون دست بالا روی پای دیگر است و بدبینان به تورم احتمالاً همان اشتباهاتی را می کنند که خوش بینان به تورم یک سال و نیم پیش مرتکب می شدند.

این بدان معنا نیست که هرگز منطقی به نظر نمی رسد که تورم کلی را بررسی کنیم تا به یک عدد زیربنایی دست یابیم. تورم «هسته ای» سنتی، که قیمت های بی ثبات مواد غذایی و انرژی را حذف می کند، در طول سال ها معیار بسیار مفیدی بوده است. از جمله به فدرال رزرو کمک کرد تا در سال 2010-2011 در مسیر خود باقی بماند، زمانی که افزایش قیمت بنزین منجر به درخواست های بی دلیل مبنی بر توقف تلاش های خود برای مبارزه با بیکاری شد.

متأسفانه، معیار اصلی سنتی اخیراً به ما کمک نکرده است، تا حدی به این دلیل که این بیماری همه‌گیر باعث نوسانات عظیمی در قیمت‌ها فراتر از غذا و انرژی، مانند قیمت خودروهای دست دوم شد.

و افزایش تقاضا برای مسکن، احتمالاً ناشی از افزایش کار از خانه، منجر به افزایش یکباره نرخ اجاره بها شد که توسط اداره آمار کار برای برآورد هزینه‌های سرپناه استفاده می‌شود، که به نوبه خود حدود 40 درصد از هزینه‌های مسکن را تشکیل می‌دهد. قیمت های اصلی متأسفانه، روشی که اداره این کار را انجام می دهد به این معنی است که تورم سرپناه رسمی بسیار عقب تر از تحولات جاری در بازار اجاره است، به این معنی که بسیاری از تورم اصلی کنونی منعکس کننده آنچه در بازار مسکن در یک سال گذشته بوده است و آن را در بر نمی گیرد. کاهش شدید اجاره که از آن زمان اتفاق افتاده است.

بنابراین در حال حاضر همه ما می دانیم که نگاه کردن به تورم اصلی سنتی امن نیست، اما همچنین می دانیم که روی آوردن به معیارهای تورم «صنعتی» (یک عبارت زیبا از جاستین ولفرز) این خطر را دارد که فقط چیزی را که می خواهید ببینید نشان می دهد. با این حال، برای آنچه ارزش دارد، در اینجا منتخبی از معیارهای تورم در سه ماه گذشته آمده است:

و در اینجا منظور آنها این است:

هیچ یک از این معیارهای تورم بد به نظر نمی رسد! هسته سنتی و هسته دستمزد هنوز هم نشان می دهد که تورم بالاتر از هدف 2 درصدی فدرال رزرو است، اما نه به این میزان.

اگر می‌خواهید دید وسیع‌تری داشته باشید، مایک کونکزال از مؤسسه روزولت یک دیدگاه دارد گرافیک فوق العاده جالب نشان دادن توزیع تغییرات قیمت در سراسر اقتصاد:

تا اواسط سال 2022، تورم به طور گسترده‌تر گسترش می‌یابد، و باید سخت‌تر تلاش می‌کردید تا ادعا کنید که در برخی سطوح بنیادی آنقدرها هم بد نیست. با این حال، از آن زمان، همه چیز در جهت مخالف حرکت می کند، و بنابراین برای بدبین ماندن باید روی یک مشت چیزهای بد تمرکز کنید. به عبارت دیگر، در آن زمان خوش‌بینی نیاز به کار بیشتر و بیشتر داشت، اما اکنون به نظر می‌رسد که این بدبین‌ها هستند که اضافه کار می‌کنند.

پس داستان واقعی تورم چیست؟ من استدلال می کنم که اختلالات مربوط به بیماری همه گیر، در واقع، بخش مهمی بوده و در حال کاهش است. اما من همچنین می‌خواهم بپذیرم که اقتصاد در سال 2021 بیش از حد گرم شد، به لطف هجوم هزینه‌های فدرال و درک نسبتاً آهسته فدرال رزرو مبنی بر وجود مشکل. و به نظر می رسد که تورم در شرایطی که اقتصاد داغ است، بسیار بیشتر از آنچه تجربه قبلی نشان می دهد، به هزینه های بیش از حد پاسخ می دهد. در اصطلاحات اقتصادی، منحنی فیلیپس در اقتصادی که با ظرفیت کار می کند، شیب دار است.

سپس سوال بزرگ این بود که آیا منحنی در مسیر نزولی به همان اندازه شیب دار خواهد بود – آیا سرد شدن اقتصادی باعث کاهش سریع تورم بدون نیاز به افزایش شدید بیکاری می شود؟

و حداقل تا اینجای کار، به نظر می رسد که پاسخ مثبت باشد. تورم بیشتر و سریعتر از آن چیزی که تقریباً هر کسی انتظار داشت افزایش یافت، اما اکنون با سرعتی مشابه در حال کاهش است. همانطور که گفتم، اخبار تورم واقعاً خوب است.

Markus Bennett

مشکل ساز هیپستر پسند. متعصب غذا موزیکال. علاقه مندان به سفر. طرفدار زامبی برنده جایزه

تماس با ما