shidachatbanner

هنر تولید شده توسط هوش مصنوعی برنده جایزه شد. هنرمندان خوشحال نیستند

امسال، مسابقه هنری سالانه نمایشگاه ایالت کلرادو در همه دسته‌های معمول جوایزی اهدا کرد: نقاشی، لحاف‌سازی، مجسمه‌سازی.

اما یکی از شرکت کنندگان، جیسون ام. آلن از پوئبلو وست، کولو، با قلم مو یا تکه ای خاک رس وارد نشد. او آن را با Midjourney ایجاد کرد، یک برنامه هوش مصنوعی که خطوط متن را به گرافیک های فوق واقع گرایانه تبدیل می کند.

آقای. اثر آلن، “Théâtre D’Opera Spatial”، روبان آبی را در مسابقه نمایشگاه برای هنرمندان نوظهور دیجیتال به خانه برد – و آن را به یکی از اولین قطعات تولید شده توسط هوش مصنوعی تبدیل کرد که برنده چنین جایزه ای شد و واکنش شدید هنرمندانی را برانگیخت. او را به تقلب متهم کرد.

روز چهارشنبه تلفنی با آقای آلن از کار خود دفاع کرد. او گفت که روشن کرده است که کارش – که با نام “جیسون ام. آلن از طریق میدجورنی” ارائه شده است – با استفاده از هوش مصنوعی ساخته شده است و او کسی را در مورد منشأ آن فریب نداده است.

او گفت: «من قرار نیست بابت آن عذرخواهی کنم. من برنده شدم و هیچ قانونی را زیر پا نگذاشتم.

هنر تولید شده توسط هوش مصنوعی سالهاست که وجود داشته است. اما ابزارهای منتشر شده در سال جاری – با نام‌هایی مانند DALL-E 2، Midjourney و Stable Diffusion – این امکان را برای آماتورهای رتبه‌بندی فراهم کرده‌اند که به سادگی با تایپ چند کلمه در یک جعبه متن، آثار پیچیده، انتزاعی یا فوتورئالیستی خلق کنند.

این برنامه‌ها بسیاری از هنرمندان انسانی را به‌طور قابل‌توجهی نسبت به آینده‌ی خود عصبی کرده‌اند – آنها متعجبند که چرا کسی باید برای هنر هزینه کند، چه زمانی می‌تواند خودش آن را تولید کند؟ آنها همچنین بحث‌های شدیدی در مورد اخلاقیات هنر تولید شده توسط هوش مصنوعی و مخالفت افرادی که ادعا می‌کنند این برنامه‌ها اساساً نوعی سرقت ادبی با تکنولوژی بالا هستند، ایجاد کرده‌اند.

آقای. آلن، 39 ساله، امسال شروع به آزمایش هنرهای تولید شده توسط هوش مصنوعی کرد. او یک استودیو به نام Incarnate Games را اداره می‌کند که بازی‌های رومیزی می‌سازد، و کنجکاو بود که نسل جدید تولیدکننده‌های تصویر هوش مصنوعی چگونه با هنرمندان انسانی که کارهایشان را سفارش داده است مقایسه می‌کند.

تابستان امسال، او به یک سرور چت Discord دعوت شد، جایی که مردم در حال آزمایش Midjourney بودند، که از یک فرآیند پیچیده به نام “Diffusion” برای تبدیل متن به تصاویر سفارشی استفاده می کند. کاربران یک سری کلمات را در پیامی به Midjourney تایپ می کنند. ربات چند ثانیه بعد یک تصویر را به عقب می اندازد.

آقای. آلن دچار وسواس شد و صدها تصویر خلق کرد و از واقعی بودن آنها شگفت زده شد. مهم نیست که او چه تایپ می کرد، به نظر می رسید Midjourney قادر به انجام آن است.

او گفت: «من نمی توانستم چیزی را که می دیدم باور کنم. “احساس می‌کردم که از شیطان الهام گرفته شده است – مثل اینکه یک نیروی ماورایی درگیر شده است.”

در نهایت آقای آلن این ایده را پیدا کرد که یکی از آثار خود در Midjourney را به نمایشگاه ایالتی کلرادو ارسال کند، که بخش “هنر دیجیتال/عکاسی دستکاری شده دیجیتال” داشت. او یک مغازه محلی داشت که تصویر را روی بوم چاپ می کرد و به داوران می داد.

او گفت: “نمایشگاه در راه بود، و من فکر کردم: چقدر عالی است که به مردم نشان دهم این هنر چقدر عالی است؟”

چند هفته بعد، هنگام قدم زدن در محوطه نمایشگاه در پوئبلو، آقای. آلن یک روبان آبی را دید که کنار قطعه اش آویزان بود. او برنده این بخش به همراه یک جایزه 300 دلاری شده بود.

او گفت: «باورم نمی شد. “احساس می‌کردم: این دقیقاً همان چیزی است که می‌خواهم به آن برسم.”

(آقای آلن از به اشتراک گذاشتن متن دقیق درخواستی که به Midjourney برای ایجاد «تئاتر دو اپرا فضایی» ارسال کرده بود، خودداری کرد. اما او گفت که ترجمه فرانسوی – «تئاتر اپرای فضایی» – سرنخی ارائه کرده است.)

پس از پیروزی، آقای آلن عکسی از کار جایزه خود را در چت Midjourney Discord منتشر کرد. به توییتر راه پیدا کرد، جایی که هست جرقه زد یک واکنش خشمگین

یکی از کاربران توییتر نوشت: “ما در حال تماشای مرگ هنر هستیم که درست جلوی چشمانمان آشکار می شود.”

یکی دیگر نوشت: «این خیلی زشت است. «من می‌توانم ببینم که هنر هوش مصنوعی چگونه می‌تواند مفید باشد، اما ادعای اینکه شما یک هنرمند هستید با ایجاد آن؟ قطعا نه.”

برخی از هنرمندان از آقای دکتر دفاع کردند. آلن گفت که استفاده از هوش مصنوعی برای ایجاد یک قطعه تفاوتی با استفاده از فتوشاپ یا سایر ابزارهای دستکاری تصویر دیجیتالی ندارد و همچنان به خلاقیت انسان برای ارائه درخواست های مناسب برای تولید یک قطعه برنده جایزه نیاز است.

اولگا روباک، سخنگوی وزارت کشاورزی کلرادو که بر نمایشگاه ایالتی نظارت دارد، گفت: آلن به اندازه کافی دخالت Midjourney را هنگام ارسال قطعه اش فاش کرده بود. قوانین این دسته به هر “عمل هنری که از فناوری دیجیتال به عنوان بخشی از فرآیند خلاقیت یا ارائه استفاده می کند” اجازه می دهد. او گفت که داوران دو رده نمی‌دانستند که Midjourney یک برنامه هوش مصنوعی است، اما هر دو متعاقباً به او گفتند که به او جایزه می‌دهند. آلن برترین جایزه را حتی اگر داشتند.

بحث بر سر فناوری های جدید هنرسازی چیز جدیدی نیست. بسیاری از نقاشان از اختراع دوربین، که آن را تحقیر هنر انسان می‌دانستند، انزجار کردند. (شارل بودلر، شاعر و منتقد هنری فرانسوی قرن نوزدهم، عکاسی را «فانی‌ترین دشمن هنر» نامید.) در قرن بیستم، ابزارهای ویرایش دیجیتال و برنامه‌های طراحی به کمک رایانه به‌طور مشابه به دلیل نیاز به مهارت بسیار کم توسط متخصصان نادیده گرفته شدند. همکاران انسانی

برخی از منتقدان معتقدند چیزی که نسل جدید ابزارهای هوش مصنوعی را متفاوت می‌کند این نیست که آنها فقط می‌توانند آثار هنری زیبایی را با حداقل تلاش تولید کنند. اینجوری کار میکنن برنامه‌هایی مانند DALL-E 2 و Midjourney با حذف میلیون‌ها تصویر از وب باز ساخته می‌شوند، سپس الگوریتم‌ها را آموزش می‌دهند تا الگوها و روابط موجود در آن تصاویر را تشخیص دهند و الگوهای جدیدی را به همان سبک تولید کنند. این بدان معناست که هنرمندانی که آثار خود را در اینترنت آپلود می کنند ممکن است ناخواسته به آموزش رقبای الگوریتمی خود کمک کنند.

آر جی پالمر، هنرمند دیجیتال، “آنچه این هوش مصنوعی را متفاوت می کند این است که به صراحت بر روی هنرمندان فعلی آموزش دیده است.” ماه گذشته توییت کرد. «این چیز شغل ما را می‌خواهد، فعالانه ضد هنرمند است».

حتی برخی از کسانی که تحت تاثیر هنر تولید شده توسط هوش مصنوعی قرار گرفته اند، نگرانی هایی در مورد نحوه ساخت آن دارند. اندی بایو، یک فن‌شناس و نویسنده، در مقاله‌ای اخیر نوشت که DALL-E 2، شاید پرهیاهوترین تولیدکننده تصویر هوش مصنوعی در بازار، «جادوی مرزی در آنچه می‌تواند ایجاد کند، اما سوالات اخلاقی زیادی را مطرح می‌کند که سخت است. همه آنها را پیگیری کنید.»

آقای. آلن، برنده روبان آبی، گفت که با هنرمندانی که می ترسند ابزارهای هوش مصنوعی آنها را از کار بیاندازد، همدردی می کند. اما او گفت که خشم آنها نباید متوجه افرادی باشد که از DALL-E 2 یا Midjourney برای ساختن هنر استفاده می کنند، بلکه باید متوجه شرکت هایی شود که ابزارهای هوش مصنوعی را جایگزین هنرمندان انسانی می کنند.

او گفت: «این نباید اتهام خود فناوری باشد. «اخلاق در فناوری نیست. در میان مردم است.»

و او از هنرمندان خواست تا بر مخالفت‌های خود با هوش مصنوعی غلبه کنند، حتی اگر فقط به عنوان یک راهبرد مقابله‌ای.

آقای “این قرار نیست متوقف شود.” آلن گفت. “هنر مرده است. تمام شد. هوش مصنوعی برنده شد انسان ها از دست دادند.»

Ainsley Murphy

بشارت دهنده آبجو Wannabe. نویسنده فداکار جنرال الکل نینجا. دانشجو. متخصص زامبی خالق مستقل متعصب سفر

تماس با ما