shidachatbanner

کنگره حزب کمونیست چین معنای آن برای تجارت

خبرنامه DealBook هر آخر هفته به یک موضوع یا موضوع واحد می پردازد و گزارش و تحلیلی ارائه می دهد که درک بهتری از یک موضوع مهم در تجارت ارائه می دهد. اگر قبلاً خبرنامه روزانه را دریافت نکرده اید، اینجا ثبت نام کنید.

در کنگره حزب کمونیست که در پکن در اکتبر آغاز شد. انتظار می‌رود شی جین‌پینگ برای سومین دوره پنج ساله به عنوان رهبر ارشد کشور انتخاب شود و راه را برای تحکیم قدرت تا حدی که در دهه‌های گذشته دیده نشده است، هموار کند.

زیر نظر آقای شی، چین به تولیدکننده غالب در جهان از سیمان گرفته تا پنل های خورشیدی، و همچنین شریک تجاری اصلی و وام دهنده غالب برای اکثر کشورهای در حال توسعه تبدیل شده است. این کشور بزرگترین نیروی دریایی جهان را ساخته، برخی از پیشرفته ترین موشک های بالستیک جهان را توسعه داده و پایگاه های هوایی را در جزایر مصنوعی پراکنده در سراسر دریای چین جنوبی ساخته است.

اما اقتصاد چین، دومین اقتصاد بزرگ، اکنون در رکود است. بازار املاک آن، که در ده سال گذشته حدود یک چهارم تولید اقتصادی کشور را تشکیل می داد، در حال ذوب شدن است. سرمایه گذاری خارجی کاهش یافته است. و قرنطینه های گسترده و قرنطینه های گسترده، بخشی از رویکرد عدم تحمل چین در مقابله با کووید-19، به تقاضای مصرف کنندگان آسیب رسانده و کسب و کارها را متوقف کرده است.

در همان زمان آقای شی تلاش کرده تا چین را به جامعه ای دولتی تر تبدیل کند که اغلب امنیت و ایدئولوژی ملی را مقدم بر رشد اقتصادی قرار می دهد. او شرکت های چینی را سرکوب کرده و قدرت مدیران آنها را محدود کرده است. برخی از شناخته شده ترین کارآفرینان چین کشور را ترک کرده اند و برخی دیگر مانند جک ما، یکی از بنیانگذاران علی بابا، تا حد زیادی از دید عموم ناپدید شده اند.

همه اینها به اقتصاد چین آسیب رسانده است که از آوریل تا ژوئن فقط 0.4 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بود. این رشد بسیار کمتر از هدف اولیه دولت برای رشد حدود 5.5 درصدی در سال جاری بود. برای اولین سال از دهه 1990، انتظار می‌رود رشد اقتصادی چین کمتر از بقیه کشورهای آسیایی باشد.

آقای. اقدامات بعدی شی می تواند عواقب بزرگی برای اقتصاد جهانی داشته باشد. شرکت‌های چندملیتی مانند جنرال موتورز و اپل روی چین به‌عنوان مکانی قابل اعتماد برای تولید انبوه کالا و به‌عنوان بازاری در حال رشد شرط‌بندی کرده‌اند. اما افزایش تنش ها بین سرزمین اصلی چین و تایوان، به ویژه پس از تهاجم روسیه به اوکراین، شرکت های بزرگ آمریکایی و اروپایی را در تلاش برای ایجاد زنجیره تامین پشتیبان در جاهای دیگر قرار داده است.

در عین حال، واردات کالاهای خارجی چین به دلیل محتاط‌تر شدن مصرف‌کنندگان چینی و یارانه دادن دولت چین به شرکت‌های محلی برای تولید جایگزین‌های محصولات وارداتی، کاهش یافته است. بازار سهام شانگهای در سال جاری تاکنون تقریباً 17 درصد کاهش داشته است.

وظیفه اصلی نخبگان حاکم چین در کنگره حزب، گردهمایی که هر پنج سال یک بار برگزار می‌شود و معمولاً یک هفته طول می‌کشد، تأیید ترکیب رهبران چین خواهد بود. اما سخنرانی افتتاحیه کلیدی توسط آقای. شی همچنین سرنخ‌های مهمی برای آینده کسب‌وکارها در چین و سراسر جهان ارائه خواهد کرد.

آقای. سخنرانی شی مملو از اصطلاحات ایدئولوژیک حزب کمونیست و احتمالاً بسیار طولانی خواهد بود – سخنرانی او در آغاز آخرین کنگره حزب در سال 2017 بیش از سه ساعت به طول انجامید. اما احتمالاً پیام های مهمی در این اصطلاح دفن شده است. این چیزی است که رهبران مالی و مدیران شرکت ها در سراسر جهان می خواهند بدانند.

یکی از آقای ابتکارات سیاست اقتصادی مورد علاقه شی جینپینگ در ماه‌های اخیر نامی ساده و بی‌خطر دارد: «رونق مشترک». سوال بزرگ در معنای آن نهفته است.

رفاه مشترک، هدف بلندمدت حزب کمونیست، توسط آقای تعریف شده است. شی به عنوان مهار سرمایه خصوصی و کاهش تفاوت های عظیم چین در ثروت. قانون‌گذاران و بازرسان مالیاتی سال گذشته غول‌های فناوری و سلبریتی‌های ثروتمند را سرکوب کردند. پکن از سرمایه گذاران خواست تا به جامعه بازگردند. و آقای شی به شدت از سفته بازی در مسکن جلوگیری کرده است و در عوض یارانه های دولتی برای ساخت آپارتمان های اجاره ای بیشتر را تحت فشار قرار داده است.

سرکوب نظارتی بر شرکت‌های فناوری و شرکت‌های آموزش بعد از مدرسه به موجی از اخراج‌ها کمک کرد که از هر پنج شهرنشین جوان چینی تا ماه اوت، یک نفر بیکار شد. محدودیت‌های اعطای وام به بخش مسکن به شدت تورم چین باعث کاهش تعداد پروژه‌های ساخت‌وساز جدید و موجی از ورشکستگی در میان توسعه‌دهندگان املاک و مستغلات شده است. بسیاری از صندوق های تامینی غربی که به شدت روی اوراق قرضه توسعه دهندگان املاک و مستغلات در خارج از کشور شرط بندی می کردند، ضررهای قابل توجهی متحمل شدند.

اصطلاح ” رفاه مشترک ” به ندرت توسط مقامات عالی استفاده می شد بهار گذشته در آن شکست ها. غرفه آقای شی در اواسط ماه اوت در جریان تور شمال شرقی چین آن را احیا کرد. دفتر سیاسی متعاقباً هنگامی که در آگوست اعلام کرد به رفاه مشترک اشاره کرد. 30 تاریخ شروع و دستور کار کنگره حزب.

کمتر مشخص است که چگونه آقای. شی این واژه را در سخنرانی افتتاحیه خود در کنگره حزب تعریف خواهد کرد. احتمالات شامل درخواست برای همه چیز از سیستم مالیاتی مترقی تر گرفته تا برنامه های هزینه های اجتماعی بیشتر تا مقررات زدایی از مشاغل کوچک است.

بعد از آقای شی در اکتبر صحبت می کند. جو مازور، تحلیلگر ارشد در Trivium China، یک شرکت مشاوره پکن، گفت: “من فکر می کنم ما ایده بسیار بهتری در مورد اینکه آیا بیشتر دولتی است یا بیشتر بازاری است.”

آقای. شعار شی برای تجارت خارجی و خوداتکایی صنعتی که برای اولین بار در می 2020 مطرح شد، تئوری چیزی است که او آن را “گردش دوگانه” می نامد. این مفهوم عمدتاً شامل تکیه بر تقاضای داخلی و نوآوری برای پیشبرد اقتصاد چین است، در حالی که بازارهای خارجی و سرمایه گذاران را به عنوان موتور پشتیبان برای رشد حفظ می کند.

آقای. شی یارانه های هنگفت را برای توسعه تولیدکنندگان چینی، به ویژه نیمه هادی ها، پیش برد. اما این شعار شک و تردید قابل توجهی را از سوی سرمایه گذاران خارجی در چین و دولت های خارجی برانگیخته است. آنها نگرانند که این سیاست دستورالعملی برای جایگزینی واردات با کالاهای ساخت چین باشد.

واردات چین در سال جاری واقعاً راکد بوده است، در حالی که صادرات آن افزایش یافته است و بزرگترین مازاد تجاری جهان را ایجاد کرده است. این مازادها، نه تقاضای داخلی، رشد اقتصادی چین را در سال جاری حفظ کرده است.

مقامات چینی تلاش برای ممانعت از واردات را تکذیب می کنند و ادعا می کنند که چین همچنان مشتاق استقبال از شرکت ها و محصولات خارجی است. زمانی که دفتر سیاسی کنگره حزب را برای اکتبر برنامه ریزی کرد. 16، در آن اشاره ای به تیراژ دوگانه نشده است، بنابراین ممکن است این اصطلاح کنار گذاشته شود. اگر به آن اشاره نشود، این می تواند یک ژست آشتی جویانه باشد زیرا سرمایه گذاری خارجی در چین در حال حاضر ضعیف شده است، عمدتاً به دلیل سیاست های همه گیر شدید این کشور.

رویکرد عدم تحمل چین به کووید-19 از بسیاری از مرگ و میرها و عفونت های طولانی مدت جلوگیری کرده است، اما هزینه های بالا و رو به رشدی برای اقتصاد دارد. اکنون سؤال این است که چه زمانی آقای. شی به سمت موضعی کمتر محدودکننده برای کنترل ویروس تغییر خواهد کرد.

حداقل بر اساس آمار رسمی دو کشور، ایالات متحده بیش از 800 برابر بیشتر از چین مرگ و میر ناشی از بیماری همه گیر در هر میلیون ساکن داشته است. اما چین رکورد خود را از طریق قرنطینه های گسترده – از جمله قرنطینه ای که دو ماه در بهار گذشته در شانگهای به طول انجامید – و تقریباً به طور کامل بستن کشور به روی مسافران بین المللی به دست آورده است.

سرمایه گذاری خارجی در طول این همه گیری متوقف شده است. مدیران ارشد توجه خود را به کشورهای دیگری معطوف کرده اند که می توانند راحت تر آنها را شناسایی کنند. شرکت های چندملیتی در دریافت مجوز دولت برای اعزام مهندسان به عملیات خود در چین با مشکل مواجه بوده اند و فرستادن افراد وابسته حتی سخت تر بوده است.

چین همچنان در واکسیناسیون شهروندان بالای 80 سال عقب است. تعداد کمی از مردم چین از طریق قرار گرفتن در معرض قبلی نسبت به ویروس مقاومت پیدا کرده اند. بنابراین تقریباً هیچ کس انتظار آقای. شی در طول کنگره حزب عقب نشینی سریع از سیاست کووید صفر را اعلام خواهد کرد، اگرچه ممکن است نشانه هایی از کاهش تدریجی آن وجود داشته باشد.

بزرگترین ابهام در مورد چین برای تجارت بین المللی در این است که آیا این کشور نوعی اقدام نظامی را در سال های آینده علیه تایوان دنبال خواهد کرد یا خیر. کسب‌وکارهای جهانی در حال حاضر با میلیاردها دلار ضرر در فعالیت‌های خود در روسیه مواجه هستند که باید پس از تهاجم روسیه به اوکراین، که موجب تحریم‌های گسترده توسط دموکراسی‌های پیشرو جهان شده است، آن را بفروشند یا آن را منحل کنند.

آقای. شی در سال 2021 در میدان تیان‌آن‌من، در صدمین سالگرد تأسیس حزب کمونیست چین، هنگامی که ادعای چین در مورد تایوان، یک دموکراسی جزیره‌ای خودمختار را تکرار کرد، مورد تشویق شدید قرار گرفت. پرزیدنت بایدن چهار بار اشاره کرده است که ایالات متحده آماده کمک به تایوان برای مقاومت در برابر تجاوز است. با این حال، هر بار که دستیاران او تا حدودی از اظهارات او عقب نشینی کرده اند، تاکید می کنند که ایالات متحده سیاست “ابهام استراتژیک” را در مورد حمایت خود از جزیره حفظ می کند.

حتی اشاره مبهم آقای. شی در کنگره حزب در مورد جدول زمانی تلاش برای درآوردن تایوان تحت کنترل سیاسی سرزمین اصلی می تواند به اعتماد مالی در تایوان و سرزمین اصلی آسیب برساند.

مهمترین وظیفه نخبگان حاکم در کنگره تایید رهبری حزب است.

به ویژه برای تجارت مهم این است که چه کسی در صف نخست نخست‌وزیر جدید خواهد بود. نخست‌وزیر کابینه را رهبری می‌کند اما ارتش را که مستقیماً زیر نظر آقای اوست اداره نمی‌کند. شی این سمت بر وزارت دارایی، وزارت بازرگانی و سایر سازمان‌های دولتی نظارت می‌کند که بسیاری از تصمیم‌های حیاتی را بر بانک‌ها، بیمه‌گران و سایر مشاغل می‌گیرند. هر کسی که انتخاب شود تا یک جلسه جداگانه کنگره ملی خلق در مارس آینده معرفی نخواهد شد، اما یک روز پس از پایان رسمی کنگره، اعضای کمیته دائمی جدید دفتر سیاسی – بالاترین نهاد قدرت سیاسی در چین – روی صحنه خواهند رفت. به ترتیب رتبه ترتیب حرکت تیم رهبری جدید ممکن است روشن کند که چه کسی در سال آینده نخست وزیر خواهد شد.

قانون اساسی چین، لی کچیانگ، نخست‌وزیر دهه گذشته را از خدمت برای سومین دوره در این مقام منع می‌کند. جانشینان احتمالی آقای لی شامل وانگ یانگ، رهبر شورای عالی حزب کمونیست، و هو چونهوا، یکی از چهار معاون نخست وزیر چین بود.

هر دوی آنها به طور تصادفی دوره های پنج ساله خود را در استان گوانگدونگ، مرکز پیشرو کارآفرینی و سرمایه گذاری خارجی در چین، سپری کرده اند. هیچ کدام از آنها از زمان تصدی پست‌های خود در پکن، سرنخ‌های زیادی درباره تفکر اقتصادی خود ارائه نکرده‌اند. آقای. وانگ در زمانی که در گوانگدونگ بود، بیشتر به دنبال سیاست‌های بازار آزاد بود.

آقای. به نظر می رسد که هو پایگاه سیاسی قوی تری نسبت به آقای او دارد. وانگ به این دلیل که او هنوز به اندازه کافی جوان است، 59 سال، تا بتواند جانشین بالقوه آقای. شی این قدرت سیاسی می تواند به او این قدرت را بدهد که کمی در برابر آقای آقای عقب نشینی کند. تمایل اخیر شی به نفع کنترل بیشتر دولت و حزب کمونیست بر بخش خصوصی.

دقیقاً به این دلیل که آقای هو به اندازه کافی جوان است که بتواند جانشین احتمالی شود، با این حال، بسیاری از بازرگانان و کارشناسان فکر می کنند که او. شی به احتمال زیاد آقای را انتخاب خواهد کرد. وانگ یا یک نامزد اسب تیره که هیچ تهدید سیاسی بالقوه ای برای او ایجاد نمی کند.

در هر صورت، قدرت نخست وزیر کاهش یافته است. شی مجموعه‌ای از کمیسیون‌های حزب کمونیست را برای پیش‌نویس سیاست‌های وزارتخانه‌ها ایجاد کرده است، از جمله کمیسیونی که بسیاری از سیاست‌های مالی را دیکته می‌کند.

شما چی فکر میکنید؟ به ما اطلاع دهید: [email protected].

Giovanna Yu

گیک بیکن. ماون قهوه. ارتباط ظریف جذاب. متخصص مواد غذایی به طرز خشمگینی فروتن.

تماس با ما
محتوای این سایت از منابع مختلف اینترنتی جمع‌آوری و با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی پردازش می‌شود، اما ما از استفاده از آن تشویق نمی‌کنیم.