توجه دختران و زنان افغان به روز جهانی آموزش یونسکو

این آژانس روز پنجشنبه اعلام کرد که روز جهانی آموزش در 24 ژانویه را به زنان و دختران این کشور اختصاص داده است.

هیچ کشوری در جهان نباید زنان و دختران را از تحصیل منع کند. آموزش یک حق جهانی بشری است که باید رعایت شودمدیر کل آدری آزولای گفت.

«جامعه بین‌المللی مسئولیت تضمین آن را دارد حقوق دختران و زنان افغان بدون تأخیر احیا می شود. وی افزود: جنگ علیه زنان باید متوقف شود.

ترس از “نسل گمشده”

ماه گذشته، عملا مقامات طالبان در افغانستان زنان جوان را از ورود به دانشگاه منع کردند.

این امر به دنبال یک دستورالعمل قبلی که دختران را از تحصیل در دبیرستان منع می کرد، چند ماه پس از آن صادر شد که گروه بنیادگرا، که در اواخر دهه 1990 تا سال 2001 حکومت می کرد، در اوت 2021 دوباره قدرت را به دست آورد و به پایتخت، کابل، بازگشت.

در نتیجه افغانستان تنها کشوری در جهان است که دسترسی زنان و دختران به تحصیل در آن به حالت تعلیق درآمده است.

یونسکو در اوایل این هفته گفت: «کشور نسل از دست رفته را به خطر می اندازد، زیرا زنان تحصیل کرده برای توسعه آن ضروری هستند.

«افغانستان – یا هر کشور دیگری – نمی تواند پیشرفت کند اگر نیمی از جمعیت آن اجازه تحصیل و مشارکت در زندگی عمومی را نداشته باشند.»

دختران جوان در یک مدرسه تحت حمایت یونیسف در استان هلمند افغانستان در کلاس درس شرکت می کنند.  (فیله)

دختران جوان در یک مدرسه تحت حمایت یونیسف در استان هلمند افغانستان در کلاس درس شرکت می کنند. (فیله)

سود و زیان

بین سال های 2001 تا 2018، افغانستان یک ده برابر افزایش یابد طبق آمار یونسکو، در تمام سطوح تحصیلی، از حدود یک میلیون تا 10 میلیون دانش آموز، ثبت نام می کنند.

تعداد دختران در مدارس ابتدایی از تقریباً صفر به 2.5 میلیون نفر افزایش یافت. تا آگوست 2021، آنها از هر 10 دانش آموز دبستان چهار نفر را تشکیل می دادند.

حضور زنان در آموزش عالی نیز تقریباً 20 برابر شد: از 5000 دانشجو در سال 2001 به بیش از 100000 در دو دهه بعد.

امروز، 80 درصد از دختران و زنان افغان در سن مدرسه، یعنی 2.5 میلیون، از تحصیل بازمانده اند. فرمان تعلیق تحصیلات دانشگاهی برای زنان که در ماه دسامبر اعلام شد، بیش از 100000 شرکت کننده در مؤسسات دولتی و خصوصی را تحت تأثیر قرار می دهد.

یک حق اساسی

یونسکو خواستار است فوری و غیر قابل مذاکره دسترسی به آموزش و بازگشت به مکتب برای همه دختران و زنان جوان در افغانستان.

«هر کس حق تحصیل دارد. همه اما در افغانستان، دختران و زنان از این حق اساسی محروم شده اند.»

در طول دو دهه گذشته، یونسکو از سیستم آموزشی افغانستان حمایت کرده است، از جمله از طریق اجرای یک برنامه سوادآموزی که به بیش از 600000 جوان و بزرگسال، که 60 درصد آنها زن هستند، کمک کرده است.

از زمان تسلط طالبان، فعالیت‌های خود را برای تضمین تداوم آموزش از طریق کلاس‌های سوادآموزی و توسعه مهارت‌های مبتنی بر جامعه برای بیش از 25000 جوان و بزرگسال در 20 ولایت تغییر داده است.

یک کمپین حمایتی به بیش از 20 میلیون افغان برای افزایش آگاهی عمومی در مورد حق آموزش برای جوانان و بزرگسالان، به ویژه دختران و زنان جوان انجام شد.

یونسکو همچنین بر روی ابتکاری کار می کند تا از داده های آموزشی قابل اعتماد اطمینان حاصل کند تا شرکا بتوانند بودجه را برای برآورده کردن حیاتی ترین نیازهای برجسته هدایت کنند.

Markus Bennett

مشکل ساز هیپستر پسند. متعصب غذا موزیکال. علاقه مندان به سفر. طرفدار زامبی برنده جایزه

تماس با ما