جنگ روسیه و اوکراین کارشناسان به نقش احتمالی هند در میانجیگری صلح بین دو کشور متخاصم می پردازند اخبار جهان

دهلی نو: پیش از سفر هفته جاری اس جایشانکار وزیر امور خارجه به مسکو، چندین دیپلمات و کارشناس سیاست خارجی نقش احتمالی هند را در فشار برای صلح بین روسیه و اوکراین زیر نظر دارند. به گفته نیویورک تایمز، مقامات داخل دولت هند قبلاً در مورد نقش هند در تلاش‌های صلح‌ساز در زمان مناسب بحث کرده‌اند. موضوع اصلی این موضوع عدم تمایل به گفتگو بین روسیه و اوکراین است. در حالی که اوکراین احساس می کند در میدان نبرد شتاب دارد. از سوی دیگر، روسیه نیز تمایلی به گفت وگو ندارد. با این حال، کارشناسان بر این باورند که اگر به دلیل جنگ، افزایش قیمت انرژی زندگی در اوکراین را واقعاً بد کند، احتمالاً ممکن است به یک توافق یا آتش بس دست یابد.

نیویورک تایمز به نقل از دو مقام هندی گزارش داد، در اوایل سال جاری، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، ایده برگزاری مذاکرات صلح با نخست وزیر نارندرا مودی را مطرح کرد. اگرچه این ایده محقق نشد، هند به طور فزاینده ای به عنوان یک صلح بالقوه با دسترسی به هر دو طرف در نظر گرفته می شود. جف ام اسمیت، مدیر مرکز مطالعات آسیایی در بنیاد هریتیج، به نقل از NYT به نقل از نیویورک تایمز گفت: «اگر روسیه و اوکراین علاقه خود را برای میانجیگری یک شخص ثالث بی‌طرف ابراز می‌کردند، هند نامزد قوی با اعتبار هر دو طرف خواهد بود». ، یک موسسه تحقیقاتی واشنگتن.

همچنین بخوانید: “ویرانی روزانه است”: اوکراین درباره “وحشیگری” روسیه در منطقه شرقی هشدار داد

به گزارش NYT، نخست وزیر مودی از رابطه خوبی با رئیس جمهور پوتین برخوردار است. با این حال، ادامه خرید نفت روسیه توسط هند و امتناع از حمایت از قطعنامه‌ها علیه روسیه، خشم اوکراین و آمریکا را برانگیخته است. به گزارش NYT، هند معتقد است که فراخواندن روسیه در عین بی طرف ماندن، حداقل در ملاء عام، می تواند در تلاش برای پایان دادن به جنگ مفید واقع شود.

اوایل ماه سپتامبر، نخست‌وزیر مودی در جریان نشست منطقه‌ای در ازبکستان گفت که تمام دنیا بهای آن را می‌پردازند و به پوتین گفت: «دوران امروز جنگ نیست». به گزارش NYT و نخست وزیر مودی را «قدرتمندترین نخست وزیر هند در دهه های اخیر» خواند. او گفت که در تلاش است تا سنت هند در عدم تعهد را به یک استراتژی دستوری تر “همه همسویی” تغییر دهد. همچنین، به نظر می رسد تلاش برای حل بزرگترین بحران جهان برای جاه طلبی نخست وزیر مودی برای ثبت یکی از بزرگترین رهبران هند در تاریخ جذاب باشد.

همچنین بخوانید: “سلاح سازی همه چیز…”: تغییر پرچم های EAM S جایشانکار در امور جهانی در بحبوحه جنگ روسیه و اوکراین

به گزارش NYT، اگر تلاش‌های صلح‌ساز موفق شود، می‌تواند جایگاه برجسته‌تری را برای هند در نظم جهانی به ارمغان بیاورد و آن را به جایزه‌ای که مدت‌ها به دنبال آن بود، یعنی یک کرسی دائمی در شورای امنیت سازمان ملل نزدیک‌تر کند.

اس جایشانکار، وزیر امور خارجه، ماه گذشته در کنفرانسی در نیوزیلند، پرسید: “چگونه می توانید حداقل توانایی شرکت کنندگان در درگیری را برای نشستن و گفتگو تسهیل کنید؟ هر کاری که می توانیم انجام دهیم، مایل خواهیم بود یکی دیگر از احتمالات مطرح شده توسط دیپلمات ها، تلاش میانجیگری مشترک به رهبری هند، اسرائیل و امارات متحده عربی (امارات متحده عربی) است.

NYT به نقل از کنت جاستر، سفیر سابق هند در هند گفت: این واقعیت که این موضوعات مورد بحث قرار می گیرند و برخی از مقامات به تلاش میانجیگری هند، اسرائیل و امارات فکر می کنند، یک پیشرفت قابل توجه است. نزدیک شدن به روسیه برای میانجیگری در مناقشه خود با اوکراین، سیال بودن سیستم بین المللی و تغییراتی را که در آن رخ داده است را نشان می دهد.

کنت جاستر همچنین گفت که سرویس خارجی هند “دیپلمات های بسیار ماهری” دارد و اگر آنها در زمانی که روسیه و اوکراین برای آنها آماده بودند، پیشنهاد کمک به مذاکرات را بدهند، “خوب خواهد بود.”

جایشانکار روز دوشنبه سفر دو روزه خود به روسیه را آغاز می کند. وی در ادامه گفت‌وگوهای منظم در سطح عالی بین دو طرف با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه این کشور گفت‌وگو خواهد کرد. انتظار می‌رود که گفت‌وگوهای دو طرف دربرگیرنده طیف وسیعی از موضوعات دوجانبه و تبادل نظر در مورد تحولات مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی باشد.

جایشانکار قرار است با معاون نخست وزیر فدراسیون روسیه و وزیر تجارت و صنعت، دنیس مانتوروف، همتای خود در کمیسیون بین دولتی هند و روسیه در زمینه همکاری های تجاری، اقتصادی، علمی، فناوری و فرهنگی (IRIGC-TEC) دیدار کند. در بیانیه وزارت امور خارجه آمده است: «مسائل مربوط به همکاری های اقتصادی دوجانبه در حوزه های مختلف مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت».

سفر جایشانکار به دنبال تمجید ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از هندی ها صورت می گیرد. پوتین به مناسبت روز وحدت روسیه در 4 نوامبر گفت که هند پتانسیل های زیادی دارد بدون شک به نتایج برجسته در زمینه توسعه دست خواهد یافت. بر اساس ترجمه رویترز از سخنرانی در ابتدا، رئیس جمهور روسیه گفت: «هند از نظر توسعه به نتایج برجسته خواهد رسید – شکی نیست – و تقریباً یک و نیم میلیارد نفر: اکنون این پتانسیل وجود دارد. روسی.

Gabriel Osborne

شیطان متعصب توییتر. حشره پرشور اینترنت. مبشر وب. ماون آبجو. پیشگام موسیقی.

تماس با ما