در حالی که مسکو به دنبال کمک بیشتر در اوکراین است، & پلی به سوی غرب& در بلاروس می میرد

مرگ یکی از مقامات ارشد که تلاش‌های ناموفق بلاروس برای بهبود روابطش با غرب را رهبری می‌کرد، در حالی رخ داد که این کشور با فشار فزاینده‌ای از سوی مسکو برای درگیر شدن در جنگ اوکراین که در سراسر مرزهایش در حال وقوع است، مواجه است.

این مقام، ولادیمیر ماکی، 64 ساله، به مدت 10 سال به عنوان وزیر امور خارجه بلاروس خدمت کرد، که میدان اصلی جنگ ژئوپلیتیکی بین روسیه و غرب است. رسانه دولتی بلاروس روز شنبه بدون ارائه توضیحی اعلام کرد که او در آخر هفته به طور ناگهانی درگذشت.

آقای. ماکی به دیکتاتور کهنه کار کشورش، الکساندر جی. لوکاشنکو، در مجموعه ای از تلاش های ناموفق برای ایجاد تعادل بین نفوذ مسلط فزاینده مسکو با دسترسی به ایالات متحده و اتحادیه اروپا کمک کرد. تلاش های او حتی زمانی انجام شد که این کشور به صحنه ای برای حمله به اوکراین در فوریه گذشته تبدیل شد.

اندکی پس از آقای در مورد مرگ ماکی گزارش شد، همکاران تبعیدی یک رهبر مخالف زندانی، ماریا کولسنیکووا، گفتند که او روز دوشنبه نیز به دلایل نامشخصی به بخش مراقبت های ویژه بیمارستانی در غرب بلاروس منتقل شده است.

خانم “ما نمی دانیم چه اتفاقی افتاده است، امیدواریم به زودی اطلاعات بیشتری ارائه شود.” خواهر کولسنیکووا، تاتیانا خومیچ، در پاسخ به درخواست برای اظهار نظر گفت. وی افزود که رهبر زندانی مخالف دو هفته پیش از یک زندان عادی در شهر گومل به سلول انفرادی در یک مرکز دیگر منتقل شده بود. خانواده از زمان نقل مکان اجازه تماس با او را نداشته اند.

آقای. مرگ ناگهانی ماکی و خانم. بیماری غیرقابل توضیح کولسنیکووا، پویایی داخلی بسیار غیرقابل پیش بینی و مرموز بلاروس را در زمان تشدید تنش سیاسی در کشور ایجاد شده توسط جنگ در اوکراین، مورد توجه قرار می دهد.

خانم. کلسنیکوا به عنوان یکی از آقایان شهرت دارد. قاطع ترین و موثرترین مخالفان لوکاشنکو. او به دلیل مقاومت در برابر تلاش‌ها برای اخراج اجباری او از بلاروس به اوکراین در سال 2020 و برای اینکه قول داده است به جای پناه بردن به خارج از کشور مانند بسیاری دیگر به مبارزه خود از داخل کشور ادامه دهد، بسیار مورد تحسین قرار گرفته است.

این منجر به محکومیت او در سال گذشته به اتهام توطئه برای تصرف غیرقانونی قدرت شد. دادگاه بلاروس او را به 11 سال زندان محکوم کرد.

آقای. در مقابل، مکی هرگز مخالف نبود، بلکه از متحدان نزدیک آقای بود. لوکاشنکو با این حال، او دیدگاه فزاینده‌ای نادر در میان مقامات بلاروس داشت: این که کشور باید به سمت غرب دراز کند و از قرار گرفتن کامل در زیر سلطه روسیه اجتناب کند.

مرگ او که رسانه های دولتی بلاروس روز شنبه بدون ذکر دلیل یا ادای احترام مرسوم گزارش دادند، گمانه زنی های زیادی را در میان مفسران، فعالان مخالف تبعید شده و مقامات اوکراینی در مورد اینکه چرا این دیپلمات که معلوم نبود از مشکلات جدی سلامتی رنج می برد، برانگیخت. ، ناگهان مرده بود.

یکی از رسانه های بلاروسی به نام ناشا نیوا گفت: ماکی در خانه خود در مینسک، پایتخت بلاروس، بر اثر سکته قلبی درگذشت. اما گزارش های دیگر، بر اساس شایعات تایید نشده، حاکی از آن است که او ممکن است مسموم شده باشد.

هیچ مدرکی دال بر بازی ناپسند به دست نیامده است، اما این شایعات فضای ترس و سوء ظن را منعکس می کند که به گفته خودی های دولت سابق بلاروس، اکنون حتی آقای او را نیز فرا گرفته است. وفادارترین پیروان لوکاشنکو به دلیل ابهامات ناشی از جنگ در کشور همسایه اوکراین.

ریهور آستاپنیا، مدیر ابتکار بلاروس در چتم هاوس، یک سازمان تحقیقاتی در لندن، گفت: مکی «به وضوح بخشی از رژیم بود»، اما «شیطانی بود که برای غرب شناخته شده بود» که «درک منطق سیاسی رژیم را برای غرب حداقل آسان‌تر کرد».

آقای. وی افزود، لوکاشنکو اکنون باید تصمیم بگیرد که آیا وزیر خارجه جایگزینی را انتخاب کند که بتواند با غرب گفتگو کند یا خیر – یا می‌تواند تصمیم بگیرد که “دیگر نمی‌خواهد با غرب تعامل داشته باشد” و بدون هیچ سوالی تسلیم روسیه شود.

در حالی که بلاروس اجازه داد سرزمینش به عنوان زمینه ای برای تهاجم روسیه باشد، اما در برابر فشار مسکو برای دخالت بیشتر با اعزام نیروهای خود به اوکراین مقاومت کرده است.

آقای. ماکی قرار بود این هفته با همتای روس خود، سرگئی وی. لاوروف، دیدار کند و همچنین برای گردهمایی سالانه سازمان امنیت و همکاری اروپا به لهستان سفر کند.

آقای. لوکاشنکو که از سال 1994 در قدرت است اما به طور فزاینده ای به کرملین وابسته است تا موقعیت خود را به عنوان طولانی ترین رهبر اروپا حفظ کند، در مورد او صحبتی نکرده است. مرگ ماکی یا ادای احترام به خدمات طولانی او. خبرگزاری دولتی بلتا روز شنبه مقاله ای تک خطی منتشر کرد و گفت که رئیس جمهور به آقای آقای گل تسلیت گفته است. خانواده ماکی

آخرین دیدار رسمی شناخته شده وزیر امور خارجه روز جمعه با نونس رسول در مینسک، پایتخت بلاروس بود. یکی از افراد نزدیک به دستگاه دیپلماسی واتیکان گفت که نونسیو، معادل سفیر واتیکان، متوجه هیچ چیز غیرعادی در مورد آقای واتیکان نشده است. وضعیت جسمانی ماکی وزیر امور خارجه به نونسیو گفت که خسته است، اما این را به برنامه سفر پرشتاب نسبت داد.

دیپلمات های خارجی که با آقای. ماکی در طول سال‌ها از او به‌عنوان یکی از معدود مقامات ارشد بلاروسی یاد می‌کرد که می‌توانست در گفتگوهای مدنی با رهبران غربی شرکت کند و در عین حال یکی از اعضای مورد اعتماد او باقی بماند. حلقه داخلی لوکاشنکو

ویگاوداس اوساکاس، وزیر امور خارجه سابق لیتوانی، همسایه بلاروس در غرب، گفت: «ماکئی از همان ابتدا عضو حلقه داخلی لوکاشنکو بود، ابتدا به عنوان رئیس ستاد و سپس به عنوان وزیر امور خارجه. اما او همچنین در تلاش بود تا از نظر باز نگه داشتن گزینه‌ها و درها برای گفتگو با اتحادیه اروپا و به طور کلی غرب تا آخرین لحظه، خط خوبی را طی کند.»

او در حالی که وابستگی رژیم به مسکو را درک می کرد، به دنبال گزینه هایی برای حفظ منافذ با غرب بود. Usackas اضافه شد.

این تلاش اغلب روسیه را که رئیس جمهور آن ولادیمیر بود، خشمگین می کرد. وی. پوتین، تسلیم بلاروس در برابر اراده مسکو را به بخش مرکزی یک کمپین طولانی و خشونت آمیز در مورد اوکراین برای به نتیجه رساندن سرزمین های اسلاوی اتحاد جماهیر شوروی سابق تبدیل کرده است.

مسکو به ویژه از سفر آمریکایی در سطح بالا به مینسک در فوریه 2020 توسط مایک پمپئو، وزیر امور خارجه وقت آمریکا، ناراضی بود. در طول آقای دیدار پمپئو که در آن آقای. ماکی نقش برجسته ای داشت، دو کشور برای تبادل سفیران به توافق رسیدند و همچنین درباره صادرات نفت به بلاروس از ایالات متحده و متحدانش گفتگو کردند، اقدامی که تهدیدی برای شکستن بن بست انرژی روسیه در این کشور اروپای شرقی بود.

گرم شدن روابط با واشنگتن شش ماه بعد به طور ناگهانی پایان یافت، زمانی که آقای. لوکاشنکو با حمایت مسکو از زور وحشیانه برای پایان دادن به اعتراضات صدها هزار نفر در مینسک و دیگر شهرهای بلاروس پس از انتخابات ریاست جمهوری تقلبی استفاده کرد که او را برای ششمین دوره به قدرت بازگرداند.

درست چند روز قبل از اینکه نیروهای روسی در فوریه به اوکراین حمله کنند و از خاک بلاروس به سمت کیف، پایتخت اوکراین پیش بروند. ماکی در نشستی با خبرنگاران خارجی در مینسک تاکید کرد که روسیه به این کشور حمله نخواهد کرد و نیروهای این کشور که ظاهراً برای تمرینات آموزشی در بلاروس جمع شده اند، به زودی به کشور باز خواهند گشت.

والری کاولوسکی، دیپلمات سابق بلاروس که اکنون در تبعید زندگی می کند و از مخالفان حمایت می کند، گفت: اطاعت مکی از آقای منظور لوکاشنکو این بود که “به طور کامل جذابیت خود را برای غرب و همچنین توانایی خود برای تأثیرگذاری بر سیاست دولت را از دست داده است.” او پیش‌بینی کرد که جایگزین وی «رویکرد مشابهی خواهد داشت که تسلیم روسیه با فضای بسیار محدود برای مانور در مقابل غرب است».

به عنوان وزیر امور خارجه، آقای ماکی، گسترش کشورش به غرب را رهبری کرد که آقای. لوکاشنکو برای حفظ قدرت سیاسی در داخل، تلاش کرده بود در برابر روسیه بازی کند.

یک سرهنگ ذخیره در ارتش که به زبان های انگلیسی و آلمانی مسلط بود، آقای. ماکی یک مقام بلندپایه نادر بلاروس بود که می‌توانست بین تندروها در سرویس‌های امنیتی بلاروس و محافل دیپلماتیک اروپایی حرکت کند و او را به یکی از اعضای ارزشمند آقای دکتر تبدیل کند. پاول اسلونکین، تحلیلگر سیاسی بلاروسی که زیر نظر آقای لوکاشنکو کار می کرد، گفت که تیم لوکاشنکو. مکی در وزارت خارجه

لوکاشنکو از طریق او راهی به غرب پیدا کرده بود. اسلانکین با اشاره به آقای. ماکی.

آقای. تلاش‌های دیپلماتیک ماکی پس از اینکه آقای ماکی از بین رفت. سرکوب خشونت آمیز تظاهرات خیابانی توسط لوکاشنکو در سال 2020. این تلاش ناموفق وزیر امور خارجه را از نظر بسیاری از بلاروس ها به نمادی از تغییر تدریجی سیاسی تبدیل کرد که هرگز به وجود نیامد. اسلنک.

تحریم های غرب در پاسخ به آقای. سرکوب لوکاشنکو باعث شد که بلاروس به طور فزاینده ای به روسیه و رئیس جمهور این کشور متکی شود. پوتین

والری ساخاشچیک، افسر سابق ارتش بلاروس که اکنون به عنوان مشاور دفاعی سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر مخالفان تبعیدی خدمت می کند، روز دوشنبه به رادیو اوکراین گفت که آقای. مرگ ماکی مقامی را از کار برکنار کرد که اگرچه «به دلیل سال‌ها خدمت به لوکاشنکو تغییر شکل داده بود»، «بی‌تردید نوعی پل ارتباطی با غرب بود».

وی گفت: امروز می ترسم کسی نباشد که به طور کامل جایگزین ماکی شود و این ممکن است مشکل ساز باشد. این ممکن است عواقبی را به همراه داشته باشد که روسیه لوکاشنکا را با یک افسار بسیار کوتاه بپذیرد و ممکن است نتیجه بدی داشته باشد.»

توماس داپکوس در گزارشی از ویلنیوس، لیتوانی مشارکت داشت.

Kellen Odom

مدافع رسانه های اجتماعی گیک غذا. کاوشگر. علاقه مندان به تلویزیون پیشگام بیکن افراطی. کل نینجا اینترنت. تنظیم کننده.

تماس با ما