علیرضا اکبری زندگی دو مقام عالی رتبه در ایران و جاسوسی در انگلیس

در آوریل 2008، یکی از مقامات ارشد سرویس اطلاعاتی بریتانیا به تل آویو سفر کرد تا اخبار جنجالی و تابو را به همتایان اسرائیلی خود منتقل کند: بریتانیا در ایران جاسوسی دارد که در سطوح بالا به اسرار هسته ای و دفاعی دسترسی دارد.

به گفته منابع اطلاعاتی، این جاسوس اطلاعات ارزشمندی را در اختیار آنها قرار داده بود – و سال ها به این کار ادامه داد. این گزارش‌ها نقشی حیاتی در طرح هرگونه اعتراض دولت‌های غربی در مورد قصد ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای و تشویق جهان به اجرای تحریم‌های گسترده علیه تهران داشت.

هویت این جاسوس مدتی است که پنهان مانده است. علیرضا اکبری، دستیار سابق وزیر دفاع، روز 11 ژانویه در ایران اعدام شد او به جرم جاسوسی رازی را فاش کرد که 15 سال پنهان مانده بود: آقای اکبری جاسوس انگلیس بود.

آقا اکبری مدت ها زندگی دوگانه ای داشت. در ظاهر فردی مذهبی، متعصب، سیاسی افراطی، فرمانده ارشد سپاه پاسداران و دستیار وزیر دفاع بود. بعدها به لندن رفت و خاص شد، اما هرگز اعتماد ایران را از دست نداد. به گفته منابع اطلاعاتی، ایران از سال 2004 شروع به افشای اسرار هسته ای برای منابع اطلاعاتی بریتانیا کرده است.

آقای اکبری ظاهرا تا سال 2019 با مشکلی مواجه نشد. اما به گفته دو منبع ایرانی نزدیک به سپاه پاسداران، ایران با کمک روسیه جاسوسی را کشف می کند که وجود سایت هسته ای زیرزمینی پنهان ایران را در کوه های اطراف تهران فاش کرده است.

ایران علاوه بر افشای اسرار هسته ای و نظامی، آقای اکبری را به افشای هویت و فعالیت بیش از صد مقام دولتی از جمله محسن فخری زاده، دانشمند ارشد هسته ای که در سال ۲۰۲۰ توسط اسرائیل ترور شد، متهم کرد.

بریتانیا هرگز علناً جاسوس بودن آقای اکبری را که در سال 2012 تابعیت این کشور را دریافت کرده است، اعتراف نکرده است. ویلیام آرچر، سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس در امور ایران، گفت: این یک سیاست دیرینه است که ما نمی خواهیم اطلاعاتی در این زمینه افشا کنیم.

نیویورک تایمز در سپتامبر 2019 گزارش داد که منبع اطلاعات ارائه شده توسط سایت هسته ای یک جاسوس بریتانیایی بوده است. به گفته سه منبع اطلاعاتی و امنیت ملی، اطلاعات مربوط به سایت تنها یکی از افشاگری‌ها است آقای اکبری کسی بود که در آوریل 2008 جایگاه اطلاعات بریتانیا را به همتایان اسرائیلی و غربی خود منتقل کرد.

وزارت امور خارجه و شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کردند که نمی توانند در مورد سؤالات آقای اکبری اظهار نظر کنند.

این گزارش از فعالیت های آقای اکبری بر اساس مصاحبه با مردم محلی تهیه شده است اطلاعات و امنیت ملی و دیپلمات های ارشد، فعلی و سابق آمریکایی، بریتانیایی، اسرائیلی، آلمانی و دیگران ایرانی آماده شد. برخی از آنها به دلیل جواز نبودن آمیزش در این زمینه، درخواست کردند که نامشان ثبت نشود.

آقای اکبری که در زمان اعدام 62 سال داشت، جاسوس بودنش دور از ذهن بود. به گفته برادرش مهدی اکبری و افرادی که او را می‌شناختند، وی به شدت به آرمان‌های جمهوری اسلامی وفادار بود و حامی او دولت سرسخت ایران بود.

بارزترین ویژگی ظاهری او خالکوبی روی پیشانی او بود که نشان از اعتقاد راسخ او به اسلام شیعه بود. وی در نوشته‌ها، سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های خود دیدگاه‌های سیاسی رادیکال و آتشین خود را بیان می‌کرد و به گفته یکی از دیپلمات‌های ارشد و مشاوران دولت ایران، در جلسات رسمی گفت که ایران باید به سلاح هسته‌ای دست یابد.

مهدی اکبری گفت: برادرم بسیار مذهبی و انقلابی بود. بیشتر از هر کس دیگری در خانواده ما.»

آقای اکبری که در یک خانواده مذهبی متوسط ​​در شهر شیراز به دنیا آمد، به گفته برادرش در جریان انقلاب ایران در سال 1357 که منجر به سقوط سلطنت شد، نوجوانی بود. او به همراه برادر بزرگترش برای شرکت در جنگ ایران و عراق با شورای انقلاب داوطلب شدند. علیرضا اکبری پس از نزدیک به شش سال یکی از فرماندهان ارشد سپاه شد.

آقای اکبری پس از بازگشت از جنگ، معاون وزیر دفاع و مشاور شورای عالی امنیت ملی و سایر نهادهای دولتی شد. وی با دو مرد قدرتمند ارتباط نزدیک داشت: آقایان فخری زاده، دانشمند هسته ای و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و وزیر اسبق دفاع که آقای اکبری ابتدا دستیار ایشان بود و سپس تا دستگیری نهایی دستیار ایشان بود. به عنوان مشاور وی در شورا کپی کرد

فواد ایزدی، تحلیلگر سیاسی نزدیک به دولت و نیروهای امنیتی ایران، می گوید: «او فوق العاده جاه طلب، تحلیلگر تیزبین با مهارت های برتر در نوشتن و گفتار و فردی مورد اعتماد همه بود. او به اطلاعات حساس و محرمانه زیادی در زمینه برنامه های هسته ای و نظامی دسترسی داشت.

در سال 2004، آقای اکبری مأمور شد تا با سفارتخانه های کلیدی در تهران ارتباط برقرار کند و آنها را متقاعد کند که برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است. وی همچنین به طور مرتب با سفرای بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان و روسیه دیدار می کرد.

در هشت ویدئوی کوتاهی که پس از اعدام از تلویزیون دولتی پخش شد، آقای اکبری با کت و شلوار و صورت تراشیده، جزئیات فعالیت های جاسوسی خود و ماجرای استخدامش توسط سازمان جاسوسی انگلیس را در ضیافتی در سفارت انگلیس در سفارت انگلیس در سال 2018 توضیح داد. تهران. اما بعداً در پیامی صوتی که از شبکه بی بی سی فارسی پخش شد – و به گفته برادرش خانواده آقای اکبری در اختیار این شبکه قرار گرفت – اظهارات خود را اعترافات اجباری اعلام کرد.

انگیزه آقا اکبری از جاسوسی مشخص نیست. وی در این ویدئو ضمن تکذیب مشکلات مالی، انگیزه خود را “طمع و قدرت” خواند. دولت ایران می گوید آقای اکبری در ازای پول به کشور خیانت کرده و اسرار دولت را فاش کرده است. خانواده آقا اکبری آنها جاسوسی بودن را رد کرده و می گویند که بسیاری از ادعاهای این ویدئوها صحت ندارد و از سوی دولت ایران مطرح شده است. با این حال، بسیاری از تاریخ ها و رویدادهای ذکر شده در فیلم ها صحیح است.

طبق توضیحات آقای اکبری در این ویدئو، سرویس اطلاعاتی انگلیس در سال 2004 در ضیافتی در سفارت انگلیس در تهران، سعی در جذب وی به این سازمان داشته است. در همان زمان به او گفتند که خانواده و خانواده اش به او ویزای انگلیسی می دهند. در اواخر همان سال به بریتانیا سفر کرد و با یکی از افسران سرویس اطلاعات مخفی بریتانیا یا М‌Ай6 ملاقات کرد. آقای اکبری می گوید که به منظور دیدار با مسئولان سرویس اطلاع رسانی شرکت های مجازی در کشورهای اتریش، اسپانیا و بریتانیا ایجاد کرده است. دولت ایران می گوید که آمریکا نزدیک به 2 میلیون پوند یعنی حدود 2.4 میلیون پوند به آقای اکبری پرداخت کرده است.

به گفته برادر آقا اکبری، وی در چارچوب سفر رسمی خود با سفیر انگلیس در تهران دیدار کرد و چندین بار برای مقاصد تجاری به اروپا سفر کرد. او همچنین گفت که مانند برادرش، مانند بسیاری از جاهای ایرانی، زمانی که به استخدام دولت درآمده، فعالیت های اقتصادی زیادی داشته و از نظر مالی در امنیت بوده است.

مهدی اکبری ماجرای یکی از بعدازظهرهای تابستان سال 1385 را در یکی از باغ های تهران تعریف کرد که با برادرش درباره کار صحبت می کردند. زمانی که پیشنهاد تاسیس شرکت مشاوره نفت و گاز را می دهد، آقای اکبری کارت بازرگانی خود را با عنوان عضویت در هیات مدیره یک شرکت انرژی در اتریش به او نشان می دهد. آقای اکبری پیشنهاد برادرش را رد کرده و می گوید که با سرمایه گذاری جدید «سرش خیلی شلوغ است» و مدام در حال سفر به اروپا است.

برادر آقای اکبری گفت که وی در سال ۱۳۸۷ از سمت های رسمی خود بازنشسته شد، اما به عنوان مشاور آقای شمخانی و جاهای دیگر به کار ادامه داد.

به گفته برادر و دو دوست خانوادگی وی، آقای اکبری کمی بعد در همان سال به اتهام جاسوسی برای انگلیس دستگیر و چهار ماه را در زندان سپری کرد. گفتند تحقیقات به جایی نرسیده و بسیاری از دوستان قدرتمند آقای اکبری از ایشان حمایت کردند. به گفته برادرش او با قرار وثیقه آزاد شده است. سپس پرونده او را بستند و اجازه دادند آزادانه سفر کند.

در آوریل 2008، بریتانیا اطلاعات محرمانه‌ای درباره تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم در یک مجتمع نظامی زیرزمینی به نام فورد کشف کرد و آن را با آژانس‌های اطلاعاتی غربی و اسرائیل در میان گذاشت. سایت کاشف فردو متوجه شد که جهان برنامه هسته ای ایران را تغییر داد و باعث شد اسرائیل و غرب برنامه های نظامی و سایبری جدیدی برای مقابله با آن توسعه دهند.

یونی کورن که در آن زمان رئیس دفتر وزیر دفاع اسرائیل بود، در مصاحبه ای در سال 2019 گفت: اطلاعات مربوط به این سایت مرا شوکه کرد. (آقای کورن در ژانویه درگذشت.)

وی گفت: در تلاش مشترک غرب برای جمع آوری اطلاعات درباره پروژه هسته ای ایران، انگلیس همواره بر هوش انسانی تکیه کرده است. آنها در جای خود هستند حضور فیزیکی داشتند که نه ما و نه آمریکایی ها به آن دسترسی نداشتیم.

به گفته فردی که در آن زمان یکی از سازمان‌های اطلاعاتی آلمان بود، اطلاعاتی که بریتانیا در سال 2008 با اسرائیل در میان گذاشته بود به زودی به سازمان‌های اطلاعاتی غربی منتقل شد. آقای باراک اوباما که در آن زمان رئیس جمهور بود و رهبران بریتانیا و فرانسه در نشست گروه 7 در پیتسبورگ در سپتامبر 2009 از نیروگاه غنی سازی اتمی فردو رونمایی کردند.

مدتی بود که سازمان‌های اطلاعاتی غربی از طریق تصاویر ماهواره‌ای از اقدام ایران برای ساختن تأسیساتی در عمق کوه‌ها در سایت فردو مطلع بودند. اما آنها فکر می کردند که این سایت یک انبار نظامی است و از تبدیل آن به یک سایت مخفی غنی سازی هسته ای بی اطلاع بودند.

نورمن رول، مدیر سابق سازمان ملی اطلاعات سازمان مرکزی اطلاعات ایالات متحده آمریکا (CSI) در امور ایران گفت: نگرش فردی سایت کشف در جامعه جهانی نسبت به ایران بسیار تغییر کرده است. وی افزود: این امر به متقاعد کردن چین و روسیه در مورد عدم شفافیت ایران در مورد برنامه هسته‌ای کمک کرد و تحریم‌ها را تشدید کرد.

به گفته یک دیپلمات ارشد ایرانی، حتی پس از دستگیری و بازنشستگی آقای اکبری، مقامات وزارت امور خارجه از وی مشاوره گرفتند و وی را از جلسات محرمانه سیاسی و مذاکرات هسته ای مطلع کردند.

آقای اکبری هم مدام به لندن سفر می کرد. به گفته برادرش، او در سال 2010 در آنجا سکته قلبی کرده و در آنجا پرستار بوده است. همسر و دو دخترش نیز پس از مدت کوتاهی به او پیوستند و سرانجام تابعیت بریتانیا را گرفتند. هزینه زندگی ایشان از طریق سرمایه گذاری ها و سفرهای آقای اکبری به ایران برای حفظ ارتباط با سالمندان تامین شد. آقای اکبری در این ویدئو مدعی است که سکته قلبی او ساختگی بوده و تنها قصد ماندن در انگلیس را داشته است.

به گفته برادرش، او بین سال‌های 2010 تا 2019 حداقل سه بار از لندن به تهران سفر کرده و هر بار در خانه خانوادگی خود در تهران اقامت داشته است. من ماندم.

به گفته برادر آقای اکبری، آخرین بار در سال ۱۳۹۸ در پی درخواست کمک و مشاوره از سوی آقای شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت، برای موضوع هسته‌ای و دفاعی به ایران سفر کرد.

چند روز بعد از بازگشت به تهران به وزارت اطلاعات احضار شد. بر اساس اظهارات برادرش، آقای اکبری تحت نظارت با آقای شمخانی تماس گرفته و آقای شمخانی به وی گفته است که مقامات ایران از ارتباط وی با AMA اطلاع پیدا کرده اند و از او خواسته اند تا برای اثبات بی گناهی خود با آنها همکاری کند. او پس از چندین جستجو دستگیر شد.

به گفته دو ایرانی نزدیک به گارد، ایران متوجه می شود که سایت افشاگر فردو اکبری است، موضوعی که سازمان اطلاعات روسیه نیز آن را تایید می کند. مشخص نیست روسیه متحد ایران چگونه به این اطلاعات دسترسی پیدا کرده است.

در سال 2020، یک سال پس از دستگیری آقای اکبری، اسرائیل آقای فخری زاده، دانشمند هسته ای را با یک ربات کنترل از راه دور در حالی که به ویلای خود در خارج از شهر در کوه های روستایی نزدیک تهران می رفت، به وحشت انداخت.

به گفته برادرش، آقای اکبری توسط وزارت اطلاعات بازداشت شد و ماه ها در بازداشتگاه زیرزمینی و سپس در سلول انفرادی در زندان مخوف اوین تهران به سر برد. به گودی‌هاش شد کرد کی دستگری را کا کھے کے مقامات ایرانی پس از اعدام وی در رسانه های دولتی گفتند که از وی خواسته اند با رایانه ای که انگلیسی ها در اختیار وی قرار داده اند با مقامات ایالات متحده آمریکا ارتباط برقرار کند و آنها را گمراه کند.

مقامات ایرانی هویت این جاسوس را در ماه ژانویه، کمی بیش از سه سال پس از دستگیری آقای اکبری و پس از ماه‌ها اعتراض و سرکوب ضد دولتی در ایران و دوران تحریم‌های مدرن بین‌المللی، اعلام کردند.

اعدام سالمندان در ایران بسیار نادر است. آخرین بار در سال ۱۳۶۱ یک تکنوکرات ارشد در ایران اعدام شد. اما به گفته منابع و دیپلمات‌های ایرانی، آقای اکبری تنها چند روز پس از انتشار خبر بازداشت، در یک فضا محصور شده و توسط گارد زندان نقاب زده شده است. در آنجا طنابی به گردنش انداختند و در عرض چند دقیقه جسدش را از چوب آویزان کردند.

آقای اکبری بدون اطلاع قبلی و بستگانش در قبرستان بهشت ​​زهرا به خاک سپرده شدند. خانواده وی گفتند که مردم محلی تنها فیلمی از شستن جسد و دفن آن طبق آداب اسلامی به آنها نشان دادند.

مریم صمدی، همسر آقا اکبری می‌گوید: «هرگز تصورش را هم نمی‌کردیم. من همچنین مسائل سیاسی پشت آن را درک نمی کنم.

انگلیس آقای اکبری را به اعدام محکوم کرد و سفیر خود را برای مدت کوتاهی احضار کرد و تحریم های جدیدی را علیه ایران وضع کرد.

خانواده اکبری اجازه دادند این مراسم در تهران برگزار شود. این مراسم همراه با گل آرایی و تهیه جعبه های حلوا در مسجد برگزار شد. اعضای خانواده روی صندلی هایی که پشت دیوار چیده شده بودند نشستند تا از دوستان، همکاران و شرکای تجاری خود و شغل های مختلفی که چهل سال به جمهوری اسلامی خدمت کرده اند باخبر شوند.

اما به گفته آنها کسی نیامد. خانواده او تنها حاضر بودند.

فرناز فشیحی از نیویورک و رونان برگمان از تل آویو این گزارش را تهیه کرده اند. مارک لیندلر از لندن در تولید شرکت داشت.

Dale Mckee

سازمان دهنده Wannabe. معتاد اینترنت متعصب زامبی. علاقه مندان به شبکه های اجتماعی. دانش پژوه مواد غذایی

تماس با ما