نخست وزیر ژاپن می گوید حمله روسیه به اوکراین «منشور سازمان ملل را زیر پا گذاشته است».

وی خاطرنشان کرد که سازمان ملل در توسعه نظم بین المللی که در آن حاکمیت قانون استوار است، نقش محوری ایفا کرده است، اما همچنین افزود که اساس آن به طور جدی متزلزل شده است.

“حکومت قانون، نه حکومت با زور”

وی ادامه داد: ما در یک مقطع تاریخی قرار داریم و تاکید کرد: تجاوز روسیه به اوکراین اقدامی است که چشم‌انداز و اصول منشور سازمان ملل را زیر پا می‌گذارد. آنچه بسیار مهم است این است که همه کشورها تحت حاکمیت قانون باشند، نه حکومت با زور، که ما مطلقاً نمی توانیم اجازه دهیم.»

علاوه بر این، حمله روسیه به اوکراین که یکی از اعضای دائم شورای امنیت است، اعتبار سازمان ملل را زیر سوال برد. وی با فراخواندن کشورهای عضو به بازگرداندن اعتبار سازمان، گفت: آنچه ما نیاز داریم اقدام در جهت اصلاحات است نه فقط صحبت.

رهبر ژاپن با تاکید بر اینکه سازمان ملل نه تنها برای قدرت‌های بزرگ، بلکه برای کل جامعه بین‌المللی وجود دارد که بر اصل برابری حاکمیتی برای همه کشورهای عضو بنا شده است، بر ضرورت اصلاح سازمان ملل متحد و تقویت وظایف آن تاکید کرد.

نخست وزیر ژاپن برای نشان دادن تعهد قوی به سازمان ملل متحد و همچنین چندجانبه گرایی، عزم این کشور را برای تحقق کامل چشم انداز سازمان ملل اعلام کرد: اصلاحات در سازمان، از جمله شورای امنیت، برای بازگشت به چشم انداز و اصول سازمان ملل متحد. منشور با تقویت وظایف خود سازمان ملل، از جمله خلع سلاح و عدم اشاعه؛ تحقق سازمان ملل متحد که حاکمیت قانون را در جامعه بین المللی ترویج می کند. و ارتقای تلاش های مبتنی بر مفهوم امنیت انسانی در عصر جدید.

جهانی بدون سلاح هسته ای

رهبر ژاپن تهدید استفاده روسیه از سلاح های هسته ای را محکوم کرد. نخست وزیر کیشیدا که بومی هیروشیما، اولین شهری که مورد حمله تسلیحات اتمی قرار گرفت، گفت که متعهد به ایجاد جهانی بدون سلاح هسته ای است. وی همچنین نسبت به شکست جامعه بین‌المللی در دستیابی به اجماع در مورد سند نتیجه‌ای که رژیم معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) را حفظ و تقویت می‌کند، که سنگ بنای معماری بین‌المللی خلع سلاح هسته‌ای و عدم اشاعه است، ابراز نگرانی کرد.

آقای. کیشیدا افزود: ژاپن به دنبال عادی سازی روابط با کره شمالی مطابق با بیانیه پیونگ یانگ ژاپن از طریق حل و فصل همه جانبه موضوعات نگران کننده باقی مانده مانند آدم ربایی، مسائل هسته ای و موشکی و همچنین حل و فصل گذشته ناگوار است.

او همچنین متعهد شد که ژاپن با سازمان ملل متحد برای تحقق امنیت انسانی در دوره جدید از جمله ابتکارات از طریق صندوق های امانی سازمان ملل همکاری خواهد کرد. علاوه بر این، ژاپن نیز به سرمایه گذاری سخاوتمندانه روی مردم ادامه خواهد داد. نخست وزیر کیشیدا از سرمایه گذاری 30 میلیارد دلاری در آفریقا به عنوان مجموع کمک های بین المللی دولتی و خصوصی طی سه سال آینده خبر داد.

Charlie Owens

تحلیلگر هاردکور طرفدار عمومی فرهنگ پاپ. خالق مادام العمر تنظیم کننده. اهل سفر. متخصص وب متعهد

تماس با ما