پیش بینی بازار مسکن در شش ماهه سال دوم

یک کارشناس بازار مسکن گفت: عواملی که می تواند منجر به تورم و رشد قیمت مسکن شود در نیمه اول سال توافق شده است و انتظار داریم در نیمه دوم سال بازار آرامش نسبی داشته باشد.

رامین گوران در گفتگو با اسنا گفت: محصولی که در ماسکان بخش تولید می شود بر اساس قیمت تمام شده است. در برخی موارد ممکن است قیمت ادویه جات باعث کاهش یا افزایش ساختاری شود. امسال یک سری افزایش جدی در هزینه و دستمزد ساخت و ساز داشتیم که باعث افزایش قیمت مسکن تمام شد.

وی افزود: در بازار نیز دلایلی برای گرانی وجود دارد. یکی از این موضوعات ریسک های غیراقتصادی است که هنوز بلاتکلیف هستند. تاپیک به دلیل افزایش قیمت دیگر خریدار نیست.

این کارشناس بازار مسکن گفت: سرمایه گذاری هم در حوزه ساختمانی و هم در حوزه بازرگانی کاهش چشمگیری داشته است. در همه جای دنیا معمولا 7 تا 8 بار در سال پول می چرخد ​​اما در ایران کمتر از 2 بار این اتفاق می افتد که باعث رکود می شود.

گوران یادآور شد: پیش از این زمانی که سازندگان پروژه مسکن به پیشرفت فیزیکی 50 درصدی می رسیدند، پروژه بعدی را شروع می کردند، اما در حال حاضر مشتری نبود، امکان تعریف طرح های جدید وجود ندارد.

وی توضیح داد: دو سال پیش قیمت پیش فروش در مناطق میانی و پایین شهر تهران متری ۷ تا ۸ میلیون تومان بود. در حال حاضر به حدود 40 میلیون تومان رسیده است. از سوی دیگر قدرت خرید متقاضیان متناسب با قیمت ها افزایش نیافته و مسکن ارزان قیمت راکد شده است.

طراحان لوکس به ترکیه و کشورهای عربی رفته اند

دبیر قانون سازندگان با بیان اینکه بسیاری از سازندگان واحدهای لوکس از شمال تهران کوچ کرده اند، گفت: تعدادی از کارگران صنعت ساختمان به مناطق شهر میانه و بسیاری به ترکیه و کشورهای عربی و عربی رفته اند. در آنجا مشغول ساخت و ساز هستند.

گوران سرمایه گذاری در حوزه مسکن در ایران را دارای موانعی دانست و افزود: حدود یک سال طول می کشد تا شهرداری مجوز دهد. این سرمایه رویایی باعث آسیب به سازندگان می شود. در توسعه مسکن ملی نیز منافع واقعی نصیب سازمان ها و ارگان هایی مانند شهرداری، سازمان ثبت، نظام مهندسی و … می شود. به عنوان مثال سازمان هزینه ثبت نام را 450 میلیون تومان و 4.5 میلیون تومان می خواهد.

وی درباره پیش بینی بازار مسکن در نیمه دوم سال جاری اظهار کرد: معتقدم در شش ماهه سال دوم تورم چندانی در بازار مسکن وجود نخواهد داشت؛ بنابراین در سال 2018 شاهد افزایش قیمت مسکن هستیم. زیرا اتفاقاتی که می توانست منجر به افزایش قیمت ها شود مانند افزایش قیمت مصالح ساختمانی و دستمزد رخ داده است. تنها عاملی که می تواند بازار مسکن را تحت تاثیر قرار دهد، هجوم همزمان معامله گران، خریداران و فروشندگان است که با توجه به رکود در امور مصرف کنندگان بعید به نظر می رسد.

Felipe Holmes

گیک تلویزیون متخصص رسانه های اجتماعی ایجاد کننده. نویسنده پرشور. نینجا سفر افراطی. کل کارآفرین معتاد به اینترنت

تماس با ما