رمانتیک های نتفلیکس فیلمسازان هندی که ژانر اصلی بالیوود را دوباره تعریف کردند

زنی با لباس سفید رنگارنگ از میان یک میدان سبز و زرد روشن می‌گذرد و موهای بلندش پشت سرش می‌چرخد و در «Dilwale Dulhania Le Jayenge»، یکی از موفق‌ترین فیلم‌های هندی تمام دوران، با مردی که دوستش دارد، می‌آید.

این صحنه ای است که بارها و بارها در سینماهای سراسر هند پخش شده است. در واقع، نزدیک به سه دهه پس از اکران، فیلمی که با نام «DDLJ» شناخته می شود طولانی ترین فیلم هند است. هنوز هم در تئاتر Maratha Mandir بمبئی نمایش داده می شود، که از سال 1995 تا سال 2020 هر روز فیلم را نمایش می داد، زمانی که کووید-19 سالن را مجبور به تعطیلی موقت کرد.

«DDLJ» توسط مرحوم یاش چوپرا، مردی که اغلب به عنوان «پدر عاشقانه» بالیوود شناخته می‌شود، تولید شد. این همچنین آخرین اولین حضور او در کارگردانی آدیتیا چوپرا بود. آنها با هم مسئول برخی از شناخته شده ترین فیلم های عاشقانه بالیوود بوده اند، با آهنگ های برتر جدول و جلوه های بصری خیره کننده که تمهیدات سینمای معاصر هند را بازتعریف کردند.

مستند جدید نتفلیکس، «رمانتتیک ها»، تأثیر چوپراها را بر پرکارترین صنعت سینمای جهان – و ژانر اصلی آن، بررسی می کند. این مجموعه چهار قسمتی که با همکاری استودیوی آنها، Yash Raj Films (YRF) ساخته شده است، شامل یک مصاحبه نادر با آدیتیا در مقابل دوربین است که تاریخچه فیلم‌سازی هندی را از طریق فیلم‌های کلاسیک محبوب YRF بالیوود دنبال می‌کند.

آنوپاما چوپرا (بدون نسبت)، منتقد هندی و کارگردان جشنواره فیلم بمبئی، در یک قسمت می گوید: سینمایی که یاشجی به ما داد، سینمای آرزو، سینمای امید است. این سینمایی است که به نوعی به شما این احساس را می دهد که می توانید رویاپردازی کنید.

اسمریتی موندرا، کارگردان هندی آمریکایی سریال مستند، گفت که او ترجیح داد بر روی چوپراها تمرکز کند، زیرا فیلم‌های آن‌ها در ایجاد تصویر امروزی از بالیوود مؤثر بوده است.

او در مصاحبه ای تلفنی به سی ان ان گفت: مدت ها بود که می خواستم چیزی بر تاریخ و تأثیر سینمای هندی بسازم. و وقتی به این موضوع فکر کردم که باید به آن موضوع بسیار بزرگ (از طریق) نگاه کنم، اولین چیزی که به ذهنم رسید یاش چوپرا به عنوان یک فیلمساز و حرفه او و تأثیر و میراث او بود.

او افزود: «کهن الگوی تصویری از سینمای بالیوود یا هندی که جهان واقعاً از یاش چوپرا آمده است.

“DDLJ” ستاره بودن شاهرخ خان را که نقش راج را بازی می کند به سیمران کاجول تثبیت کرد. اعتبار: با حسن نیت شرکت یاش راج فیلم

«DDLJ» را در نظر بگیرید، که داستان سیمران و راج – هر دو هندی الاصل اما متولد لندن – را روایت می‌کند که در سفر به اروپا با دوستان مربوطه خود با یکدیگر آشنا شدند. به طور معمول، عاشقانه های بالیوود بر سرخپوستان در هند متمرکز بود، اما “DDLJ” با روایت داستان عشق دو سرخپوست خارج از کشور و با ادغام فرهنگ های غربی و هندی، قالب را شکست.

این فیلم همچنین ارزش هایی را که به طور سنتی داستان های عاشقانه هندی را هدایت می کرد تغییر داد. به عنوان مثال، در آن زمان، اگر خانواده های شخصیت های اصلی عاشقانه را تایید نمی کردند، این زوج اغلب با هم فرار می کردند. اما در «DDLJ»، قهرمان مرد از بودن با زنی که دوستش دارد، بدون برکت خانواده امتناع می‌کند (اگرچه برخی از منتقدان فیلم این پیام را واپس‌گرایانه می‌دانستند).

در صحنه پایانی فیلم، سیمران در حال التماس از پدرش دیده می شود که اجازه دهد او با راج که به تازگی سوار قطار شده است باشد. در آخرین لحظه، پدر سیمران دست از بازوی او می کشد و به او می گوید که برود زندگی خود را ادامه دهد و او می دود تا به راج برسد که او را به قطار در حال حرکت می کشد. به همان اندازه دراماتیک است که نمادین است.

کاران جوهر، فیلمساز در «رمانتیک‌ها» گفت که این تصمیم روایی «نه تنها برای جوانان، بلکه خانواده‌ها را نیز باز کرد» و افزود که «عصر جدیدی را آغاز کرد».

در رمانتیک ها، رنبیر کاپور، ستاره بزرگ بالیوود، که در زمان اکران فیلم 13 ساله بود، «DDLJ» را «فیلم تعیین کننده نسل ما» توصیف می کند و می افزاید که «روی لباس پوشیدن من تأثیر گذاشت… من با یک دختر صحبت کردم (و) همانطور که با پدر و مادرم بودم – همه چیز.”

“پلی” به سینمای هند

این سریال همچنین به مواردی اشاره می کند که عاشقانه های چوپراها انتظارات صنعت را به چالش کشیده است. موندرا استدلال می‌کرد که زنان در نوری «پیشرو» با شخصیت‌ها و خطوط داستانی ظریف‌تر نشان داده می‌شوند. به عنوان مثال، بهومی پدنکار، که نقش اصلی فیلم “Dum Laga Ke Haisha” را بازی کرد، در مستندسازی گفت که انتخاب او به عنوان یک “قهرمان اضافه وزن” “در هند بی سابقه بود.” او اضافه کرد که در حالی که شکل بدنش معمولی معمولی زن اصلی بالیوود نیست، شخصیت او به عنوان «بسیار مطمئن» نوشته شده است، درست مانند «همه قهرمانان دیگر YRF».

در حالی که چوپراها پایه و اساس امپراطوری سینمایی خود را بر روی عاشقانه بنا نهادند، آنها همچنین مجموعه‌ای از بلاک‌باسترهای اکشن را تولید کرده‌اند که بیش از یک دهه پس از مرگ یاش، از «Dhoom» تا «Pathaan» که در حال حاضر در صنعت فیلم هندی است، همچنان بر صنعت فیلم هندی تسلط دارند. پردرآمدترین فیلم هندی در سال 2023. اما با “رمانتیک ها” هدف Mundhra نه تنها به نمایش گذاشتن وسعت محصول استودیو بلکه عمق صنعت فیلم هندی به طور کلی است.

“Dhoom” که YRF در سال 2004 منتشر کرد، یک فرنچایز چند فیلمی را ایجاد کرد. اعتبار: با حسن نیت شرکت یاش راج فیلم

کارگردان به سی ان ان گفت امیدوار است این سریال در میان علاقه مندان و تازه واردان بالیوود به طور یکسان طنین انداز شود. به گفته او، مخاطبانی که قبلاً با عناوین نمایش‌شده در «رمانتیک‌ها» آشنا هستند، ممکن است «درباره ساخت و زمینه فیلم‌هایی که عاشق آن‌ها بزرگ شده‌اند چیزی بیاموزند». برای کسانی که تازه وارد این ژانر شده‌اند، این مجموعه قصد دارد نشان دهد که “آنها فقط فیلم‌های فرمول با آواز و رقص نیستند.”

او افزود: “آنها فقط مشتقات فیلم های هالیوود نیستند.” “زبان سینمایی قوی و فرهنگ مولف قوی در فیلم‌های بالیوود و هندی وجود دارد. امیدوارم این نکته آشکار باشد.”

کارگردان اسمریتی موندرا می‌گوید داستان‌هایی که او در رمانتیک‌ها تعریف می‌کند، «عمقاً شخصی و عمیقاً آشنا» هستند. اعتبار: نتفلیکس هند

موندرا، که همچنین برنامه تلویزیونی تلویزیونی موفق نتفلیکس “همسان سازی هندی” را ساخته و دو قسمت از “هرگز من هرگز نداشتم” به کارگردانی میندی کالینگ را نیز کارگردانی کرده است، با تولید محتوایی که همزمان برای هندی‌ها و دیاسپورا جذاب باشد، غریبه نیست.

او ادامه داد: «به نظر من هر فرد غیر هندی باید بتواند جای پایی در سینمای هند پیدا کند. تا زمانی که بتوانم به ایجاد این پل کمک کنم، نمی‌دانم چرا چیزی مانند («رمانتتیک‌ها») نمی‌تواند برای هر دو مخاطب کار کند. لازم نیست به یکی از آنها خیانت کند تا دیگری را جذب کند.»

Elyse Blake

کاوشگر هیپستر پسند. گورو بیکن دوستانه. زامبی متعصب حرفه ای. نویسنده.

تماس با ما