سردار کارگر باید دست بلیس را هم سید که کرد بی‌حجابی‌ها کرد

سردار کارگر گفت: کیشت ارشاد کیلی بی کیشور کیمت کرد. در پایان دولت آقای خاتمی دستورالعمل عفاف و حجاب به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید که بر اساس آن ۲۷ دستگاه متولی آن هستند. اما از آن 27 دستگاه، 25 دستگاهی که قرار بود کار مثبتی انجام دهند، فعالیت خود را انجام ندادند و تنها 2 دستگاه سلبی یعنی نیروی اداری و قوه قضائیه شامل شدند.

در ادامه گفتگوی سردار کارگر با فارس، «گشت ارشاد» را در مورد شکل دهی می خوانید:

چرا حجاب این روزها قوی تر شده است؟

آمریکایی ها در سال 1380 گفتند حجاب در ایران اتفاق می افتد، بعد در سال 1386 گفتند و دوباره گفتند حجاب در ایران در سال 1390 قطعا اتفاق می افتد. ببینید دشمن برای این کار هزینه کرده است و به دنبال توافق بلامنازع است.

در زمان تصدی شما در شهرای کلیکی ناجا (فرجای فعلی) به کشت ارشاد انتقاد کرد. این سوال مطرح می شود که چرا نیروی انتظامی وارد این موضوع شد؟

به نازر من غست رشد خیلی بی کیشور کیشت کرد. در پایان دولت آقای خاتمی دستورالعمل عفاف و حجاب به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید که بر اساس آن ۲۷ دستگاه متولی آن هستند. اما از آن 27 دستگاه، 25 دستگاهی که قرار بود کار مثبتی انجام دهند، فعالیت خود را انجام ندادند و تنها 2 دستگاه سلبی یعنی نیروی اداری و قوه قضائیه شامل شدند.

در این شرایط بالاخره نیروی اداری جمهوری اسلامی ایران ایستاد و به وظیفه خود عمل کرد. بنابراین اگر ارشاد نبود خیلی زودتر در ایران اتفاق می افتاد. این طوری است که وقتی مأمور پلیس کارش را کنار گذاشت، دیدی که در خیابان ها حجاب و بی حجابی زیاد است.

پس در آن زمان و امروز چه می گفتید که چه کسانی از نظام دفاع کردند؟

آره! به هر حال، نگاه کردن به تأسیسات درست بود. البته بعداً گفتند باید تعطیل شود. نتیجه چنین تصمیمی را دیدید! برخی از افراد در این زمینه از کلمات استفاده می کنند. من خودم معلم دانشگاه هستم. دکترا و فوق لیسانس را در دانشگاه شهید بهشتی خواندم. لازم نیست همه چیز را در زمان خودش بررسی کنیم.

نیروی اداری جمهوری اسلامی ایران بالاخره ایستاد و به وظیفه خود عمل کرد. بنابراین اگر ارشاد نبود خیلی زودتر در ایران اتفاق می افتاد.

اما امروز عده ای معتقدند کار فرهنگی باید انجام شود و نیازی به مدرسه رفتن نیست.

گشت ارشاد هم خیلی به جامعه خدمت کرد. اگه میخوای بگی نباید ارور داشته باشه ولی جاهای دیگه ارور نمیده؟ معمولا کسانی که کار کمتری انجام می دهند زیاد صحبت می کنند. حالا یک عده با شبکه های خارجی و بی بی سی و ایران بین المللی شده اند و حرفشان را تکرار می کنند که باید کار فرهنگی شود!

نهادهای مثبت عفاف و حجاب در این زمینه کمک کرده اند. به آنها می گویم چرا این کارها را انجام ندادید؟ چرا وزارت آموزش و پرورش در این سال ها کاری نکرد؟ چرا مساجد کار را انجام ندادند؟

آنهایی که مخالف گشت هستند می گویند چرا پلیس آدم بدها را دستگیر می کند. در پایان، رشته های زیادی وجود ندارد که نیاز به چنین برخوردهای خشونت آمیزی داشته باشد. نظر شما در این باره چیست؟

از شما می پرسم آیا حجاب بودن جرم است یا نه؟ آیا جرم است یا خیر؟ فروش مواد جرم است یا خیر؟ خوب! حالا شما می گویید پلیس باید علیه آنها کاری کند یا نه؟ خوب! من هم میتونم راهنمایی کنم و رانندگی کنم و گفتم الان باید خودت رو آموزش بدی و اگر یکی خلاف کرد جریمه اش نکن!

مثل کسی که دزدی می کند و از دیوار مردم بالا می رود. دلیل دزدی او چیست؟ دزد است یا نیازمند؟ پلیس می گوید در حال حاضر سرقت است و باید دستگیر و تحویل مراجع قضایی شود تا او را تحت تعقیب قرار دهند. در حالی که آن گروه و آن فردی که باید دنبال رفع فقر و حل مشکلات اقتصادی برود، یک نفر دیگر هست. وظیفه پلیس دستگیری مجرمانه است. وظیفه پلیس برخورد با جرم و تخلف است. حالا مخاطب، رسانه و جامعه همه را پشت سر گذاشته اند و پلیس دستگیر می شود! به ناذر من باید لادید بسید دست بلیس را هم بسید که ابروی ابروی و در کیابانها و بیجابیها به آن پرداخت.

در ابتدای این تور همکاری خوبی بین مسئولان و نیروی اداری وجود نداشت. چرا این اتفاق افتاد؟

از زمان آقای احمدی نژاد من مسئول بودم. ход ишан хом бод коже коже коже ба ест иршад микер. البته من با رفتارهای خشونت آمیز مخالفم. اما پلیس کجا با خشونت برخورد کرد؟ بیایید نگاهی به افرادی که ملاقات کردیم بیندازیم و بررسی کنیم که چند نفر را گرفتار کرده ایم. در حالی که به بیشتر مردم یادآوری می کردیم که خانم باید حجابش را درست کند. پلیس اصلا با آن برخورد نکرد.

گشت ارشاد با بدحجابی‌هایی که می‌شود کمی بیرون است ایدش پیداست، با آن‌ها که نیدی‌کرد. پلیس با تخلفات حجاب و کشف حجاب برخورد می کرد، لطفا حجاب خود را اصلاح کنید.

برخی از نحوه اجرای گشت‌ها انتقاد می‌کنند و می‌پرسند که آیا پلیس نمی‌تواند رفتار بد را بهتر مدیریت کند؟ سرعت خیابون به این شکل خوب نیست؟

در تمام دنیا اگر چنین حادثه ای اتفاق بیفتد و هنجارشکنی صورت بگیرد با آن برخورد می شود. روزی روزگاری به پلیس نیویورک گفتند که گشتی را در نیویورک شروع کردی؟ گفت: چرا این سوال را می کنی؟ گفتند: چرا با خانم هایی که لباس برهنه می پوشند و به خیابان می آیند سر و کار دارید؟ گفت:، کون برهنگی می شود، باعث آشوب در جامعه و شهر شد. اگر فردی در این شهر زندگی و کار کند، آن فرد در زندگی اش دچار مشکل می شود. اینها باید درست لباس بپوشند!

کتاب معرف است، اما توسط علما در دانشگاه ها منتشر شده است که در آن کتاب به پوشش دانشجویان در دانشگاه ها و خوابگاه های دانشجویی اشاره شده است. مثلاً در کشور انگلیسی دانشجو با چه لباسی وارد دانشگاه شود; در حالی که حجاب ندارند. البته ما این موارد را نداریم که دانشگاه ها و خوابگاه های ما چنین مقرراتی داشته باشند.

در حال حاضر فضا بسیار محدود است. وقتی یک نفر فحاشی پخش می کند پلیس جرات می کند بگوید و وقتی می خواهد او را سوار ماشین کند پلیس سر زن فریاد می زند و فحاشی می کند در این حین فیلم می گیرد و می گوید: ببینید پلیس با مردم چه می کند؟ ! آره! ما هم بعضی اتفاقات را قبول نداریم، مثل آن مادری که آمد جلوی پارک ماشین ایستاد. حتی فرمانده نیروهای اداری جمهوری ایران گفت: من این را قبول ندارم.

ممکن است مکان 100 اثر اجرا کند اما 2 اثر آسیب ببیند، اما نباید از این 2 اثر غافل شد. بنابراین اگر قدرت پلیس سلب شود و پلیس نتواند کاری را که باید انجام دهد، باعث از بین رفتن امنیت کشور می شود. بنابراین این مکان باید حمایت شود. اینها بچه های مذهبی همان جایی هستند که شب و روز در آن زحمت می کشند. من خودم در محل بوده ام و زحمات آنها را دیده ام. در چشم هر کسی که امروز پلیس را تضعیف می کند، به جوانان خیانت می کند. مکان نباید ضعیف شود. اگر پلیس ضعیف شود و امنیت به خطر بیفتد، گروه های مختلف نمی توانند به راحتی در کشور زندگی کنند.

به سایر نوجوانان نگاه کنید و ببینید که چگونه با مجرمان برخورد می کنند. من خودم در آمریکا بوده‌ام و حتی در جریان حرکت کاروان‌های سیاسی رئیس‌جمهور روسیه یا سران کشورهای دیگر به سمت سازمان ملل، این برخوردها را دیده‌ام. آنها هیچ ابایی از برخورد با جنایتکاران دیگر در مقابل نمایندگان سیاسی خود ندارند. اما ما اینها را در جای خود نداریم. آنقدر به پلیس می دهند که پلیس مجبور می شود از وظایف شخصی خود کوتاهی کند. وقتی شورش در جامعه زیاد می شود، دوباره می پرسند پلیس در جامعه چه می کند؟ آره! پلیس باید انتقاد پذیر باشد و رسانه ها از پلیس انتقاد کنند اما پلیس نباید دست از کار بکشد.

در حقیقت مجاهدان در راه خدا هستند. پلیس در میان نیروهای مسلح کار بیشتری انجام می دهد. اگر در یک مورد وظیفه پلیس انجام شود و امنیت کودک به خطر بیفتد، آنگاه متوجه می شویم که پلیس چقدر اهمیت دارد.

Kellen Odom

مدافع رسانه های اجتماعی گیک غذا. کاوشگر. علاقه مندان به تلویزیون پیشگام بیکن افراطی. کل نینجا اینترنت. تنظیم کننده.

تماس با ما