غول فناوری چین بایدو پاسخ خود را به ChatGPT منتشر کرد

همانطور که انتظار می رفت، Ernie Bot (نام مخفف “نمایندگی پیشرفته از یکپارچه سازی دانش” است؛ نام چینی آن 文心一言 یا ونشین ییان) به ویژه در وظایف خاص فرهنگ چینی، مانند توضیح یک واقعیت تاریخی یا نوشتن یک شعر سنتی، خوب عمل می کند. (لی می‌گوید به‌عنوان یک شرکت چینی، بایدو از نظر درک زبان چینی بهتر از هر LLM از قبل آموزش‌دیده‌ای عمل کند.)

اما نکته قابل توجه در عرضه محصول، ویژگی خروجی چندوجهی Ernie Bot بود که ChatGPT و GPT-4 آن را ارائه نمی کنند (OpenAI به توانایی GPT-4 برای تجزیه و تحلیل عکس محتویات یخچال و ارائه پیشنهادات دستور غذا می بالد، اما مدل فقط متن تولید می کند). لی یک تعامل ضبط شده با ربات را نشان داد که در آن تصویری از یک سیستم حمل و نقل شهری آینده نگر ایجاد کرد، از گویش چینی برای خواندن پاسخ متنی استفاده کرد و یک ویدیو را بر اساس همان متن ویرایش و زیرنویس کرد. با این حال، در آزمایش‌های بعدی پس از راه‌اندازی، یک نشریه چینی نتوانست نسل ویدیو را بازتولید کند.

مردم چین تشنه یک جایگزین ChatGPT هستند. هم OpenAI و هم دولت چین افراد در چین را از استفاده از چت بات آمریکایی منع کرده اند.

اما تا کنون، Ernie Bot تنها برای گروه بسیار منتخبی از سازندگان چینی در دسترس قرار گرفته است. شرکت ها می توانند برای دسترسی به API درخواست دهند. اما بایدو نگفته که آیا این فناوری برای مصرف کنندگان در دسترس خواهد بود یا خیر. همچنین مشخص نیست که این ربات چه زمانی در سایر محصولات بایدو، مانند موتور جستجو یا خودروهای خودران، همانطور که این شرکت وعده داده است، ادغام خواهد شد.

در مقایسه با عرضه ChatGPT و GPT-4، انتشار Ernie Bot با عجله احساس می‌شد. این ارائه هیچ دموی زنده ای نداشت اما در عوض از پنج جلسه از پیش ضبط شده استفاده کرد. لی همچنین بارها گفته است که Ernie هنوز ناقص است و زمانی که به کاربران بیشتری برسد بهبود خواهد یافت. قیمت سهام بایدو در روز پنجشنبه 6.4 درصد کاهش یافت و رسانه های اجتماعی مملو از واکنش های ناامیدکننده است.

به نظر می رسید لی آماده چنین پاسخی است. مدتی است که مردم از من می پرسند: چرا رها می کنی؟ [Ernie Bot] خیلی زود ایا حاضری؟ او در حین ارائه خود گفت. “از آنچه که من شخصاً هنگام انجام تست های داخلی در Ernie Bot دیدم، کامل نیست. اما چرا می خواهیم امروز آن را منتشر کنیم؟ زیرا بازار آن را می‌طلبد.»

مسابقه برای اولین بودن

در حالی که چند ربات به سبک ChatGPT قبلا توسط شرکت ها یا محققان چینی منتشر شده است، هیچ یک از آنها نتایج رضایت بخشی را نشان نداده اند. MOSS، یک چت ربات انگلیسی زبان که توسط محققان دانشگاه فودان در شانگهای توسعه یافته بود، با چنان تقاضای زیادی مواجه شد که سرور آن در یک روز پس از راه اندازی در اواخر فوریه از کار افتاد. هنوز باید برگردد. MiniMax، یک استارت آپ چینی، اوایل این ماه یک ربات چت به نام Inspo منتشر کرد، اما مظنون به بسته بندی مجدد مدل GPT-3.5 توسعه یافته توسط OpenAI بود.

بسیاری از مردم انتظار داشتند که بایدو اولین شرکت چینی باشد که با ChatGPT روبه‌رو می‌شود. در سال 2019، بایدو یک معادل GPT-3 – Ernie 3.0 را منتشر کرد. همچنین سال گذشته یک مدل متن به تصویر بسیار قدرتمند به نام Ernie-ViLG منتشر کرد.

Julissa Lara

متفکر متواضعانه فروتن. گیمر. کارآفرین. طرفدار رسانه های اجتماعی آزاد.

تماس با ما