مامای بازار خدور تمام عصبانیت!

فرارو- بر اساس اعلام معاونت منطقی وزارت حمل و نقل، افزایش قیمت برای خودروهای آسیب پذیر انجام می شود و برای همه خودروها نخواهد بود. بر این اساس مدیران مجموعه های خودروهای ایرانی و سایپا و تمامی خودروهای تولیدی بازنده محسوب می شوند. متأسفانه زیان هر دو خودروساز کشور از مرز صد هزار میلیارد تومان گذشته است.

لطفا فرار کنید، در حال حاضر خودروهایی مانند داینا، سمند، تیبا، ساینا، شاهین، کویک، رانا، پژو پارس و 206 از محصولات ایران خودرو و سایپا هستند که با زیان تولید می شوند و طبق اعلام معاونت وزیر سکوت رو به افزایش است با قیمت مواجه شوید.

در حال حاضر سازمان بازار وظیفه تعیین و اعلام قیمت خودروهای داخلی را برعهده دارد و آخرین بار آذرماه سال گذشته افزایشی را صادر کرد، این توافق پس از جایگزینی شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو توسط سازمان بازار و بر اساس مجوز وی صادر شد. افزایش 18 درصدی قیمت خودروهای داخلی

خودروسازان امیدوار بودند با خروج شورای رقابت و ورود سازمان حمایت، قیمت های عادلانه تری برای محصولاتشان در بازه های زمانی کوتاه در نظر گرفته شود، اما این تیم به دلیل تبعات جمعی و جمعی فعلا قیمت را منجمد کرده است. به دلیل تورم شدید امسال طی دهه گذشته معمولاً در خرداد یا اوایل تابستان مجوز افزایش قیمت خودروهای داخلی از سوی نهادهای مسئول صادر می شد و انتظار می رفت امسال نیز طبق روال گذشته این توافق صورت بگیرد، اما نشد.

به نظر می رسد تورم ناشی از اصلاح یارانه ها، دولت را از افزایش قیمت خودرو که حساسیت اجتماعی زیادی دارد، ترسانده است. در واقع دولت نمی خواست در بحبوحه تورم یکی از خطوط قرمز را برای شهروندان رد کند و پیامدهای بار جمعی را جلب کند و به همین دلیل افزایش قیمت را به تاخیر انداخت.

در هر صورت به احتمال زیاد در آینده نزدیک سازمان بازار مجوز جدیدی برای افزایش قیمت خودروهای داخلی صادر کند.

اولین چیزی که مشخص است این است که افزایش قیمت جزئی خواهد بود، بنابراین بعید به نظر می رسد که سازمان تنظیم بازار مجوز افزایش قیمت را به همان میزان سال گذشته صادر کند. البته شاید تعبیر وزارت صمت از «افزایش جزئی قیمت» چیز دیگری باشد و در نهایت قیمت خودرو به اندازه سال گذشته و حتی بیشتر از آن گران شود.

واضح است که افزایش قیمت بعدی جدید است اما این توافق برای خودروهای آسیب دیده رخ خواهد داد. البته از نظر خودروسازان تمام محصولاتی که در قیمت گذاری آن ها لحاظ شده مضر هستند و حالا باید منتظر ماند و دید سازمان بازار اولویت خاصی برای افزایش قیمت قائل است یا مجبور به افزایش قیمت می شود. تمام ماشین های آسیب دیده

قیمت خودرو دوباره افزایش می یابد
رونمایی از برنامه جدید دولت در بازار خودرو؛  برنامه گام به گام برای آزاد کردن قیمتفربد زاوه كارشناس بازار خود د گفتگو با فرارو وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت خودروهای درب کارخانه ناشی از سناریوی بزرگ تری است، گفت: با توجه به اینکه بیشتر تولیدات خودرو و کامیون ایران زیانده است، طبق برنامه اعلام شده از سوی دولت، انتظار می رود محصولاتی که تولید می شوند زیان ده باشند یعنی به دلیل تنظیم بازار قیمت دوباره افزایش می یابد، در چنین شرایطی باید انتظار گران شدن خودرو را داشت.

وی با اشاره به اینکه دولت تمام تلاش خود را برای جلوگیری از این اشتباه انجام می دهد، گفت: در حالی که دولت در چند سال گذشته اصرار بر قیمت گذاری خودرو داشته، نتیجه این موضوع این است که همه ذینفعان از این وضعیت ناراضی نیستند، همانطور که می توانیم. ببینید از یک طرف دولت خودروسازان را تحت فشار قرار داده و باعث تولید همراه با از دست رفتن محصولات دو خودروساز بزرگ شده است، آنها نیز با چنان زیان انباشته وحشتناکی در وضعیتی قرار دارند که مردم از این پس در نهایت باید برای این موضوع هزینه کرد.

زاوه افزود: از سوی دیگر مردم نیز در حال قیمت گذاری هستند به این دلیل که اگر شخصی واقعاً به خودرو نیاز دارد با توجه به شانس کمی که برای برنده شدن در قرعه کشی دارد باید خودروی رایگان در بازار خریداری کند. در چنین شرایطی هزینه تمام شده باید بسیار بیشتر از قیمت کارخانه باشد زیرا با توجه به فاصله درب کارخانه تا بازار آزاد افراد زیادی برای خرید خودرو از کارخانه صف می کشند.

این بازار فعال خودرو افزود: بنابراین تا زمانی که این بازار رانت و فساد نباشد، دلالان و دلالان بیشترین سود را از این وضعیت می برند، تنها راه حل این مشکل تعیین قیمت خودرو در بازار حاشیه است، در حالی که دولت این موضوع را درک می کند اما نمی خواهد این موضوع را بپذیرد و به جای آزادسازی قیمت گذاری، کلید فروش خودرو در بورس کالا است.

وی ادامه داد: در خصوص قیمت گذاری خودرو در بورس کالا، این موضوع هیچ تفاوتی با تعیین قیمت خودرو در لبه بازار ندارد، در حالی که اگر خودروسازان خودشان قیمت را تعیین کنند، قیمت می تواند برای مدتی ثابت بماند. در حالی که با عرضه ممکن است قیمت خودرو در بورس هر روز افزایش یابد، زیرا قیمت ها در بورس بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود و این ممکن است قیمت ها را بیش از حد افزایش دهد، اما به نظر می رسد در در نهایت با وجود همه این مشکلات، دولت قیمت گذاری خودرو را آزاد می کند و قیمت ها در حاشیه بازار تعیین می شود.

زاوه با تاکید بر اینکه در تمام دنیا قیمت خودرو در حاشیه بازار تعیین می شود، گفت: ایران تنها کشوری است که قیمت خودرو را دولت تعیین می کند، در حالی که با این قیمت قانونی، خودرو تعیین نمی شود. در اختیار خریداران و متقاضیان واقعی قرار می گیرد.بلکه کسانی که برای سود در قرعه کشی شرکت می کنند، عمدتا خودرو را کشف می کنند، حال باید دید دولت کی جدول این قرعه کشی و قرعه کشی را جمع می کند.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه برای ساماندهی بازار باید واردات نیز آزاد شود، خاطرنشان کرد: در حالی که دولت مدام اعلام می کند واردات خودرو آزاد می شود اما در عمل شاهد هستیم که اظهارات مسئولان تاکنون تنها در حد حرف بوده است. در حالی که می گفتند شاید برخی مجوزهای لازم برای واردات را کشف کرده اند و خودروها در پاییز وارد می شود.

وی تصریح کرد: زمانی گفته می شد برای واردات خودرو ده میلیون دلار ثبت شده و با بیت کوین سفارش داده شده است اما این موضوع تکذیب می شود یا روز بعد می گویند می توان خودرو را در مقابل صادرات وارد کرد. همچنین شرط این است که 70 میلیون دلار صادرات صورت گرفته باشد در حالی که پارسال حدود 68 میلیون دلار صادرات انجام شده است.

زاوه با اشاره به گزارش تحقیق و تفحص از عملکرد فولاد مبارکه که اخیراً خبر آن منتشر شده است، گفت: از 91 هزار میلیارد تومان تخلف ذکر شده در گزارش، 54 هزار میلیارد تومان اتلاف منابع حقوقی است. به قیمت گذاری، در این راستا اگر بخواهیم زیان انباشته خودروسازان ناشی از قیمت گذاری دستی را محاسبه کنیم، این رقم به 300 هزار میلیارد تومان می رسد، البته این گونه رانت ها به جیب دلالان رفته است، بنابراین تا زمانی که قیمت گذاری دستی ادامه داشته باشد. این مبالغ هنگفت بدون ایجاد ارزش افزوده در صنعت کشور محو خواهد شد.

Miriam Ware

الکل نینجا. متفکر شیطانی. محقق سفر. فرهنگ پاپ مادام العمر. علاقه مند به موسیقی.

تماس با ما