مدل جدید کست پیامک بانکی

در روزهای گذشته اخباری مبنی بر افزایش قیمت تمام شده تراکنش های بانکی منتشر شد. بر اساس این خبر، با توجه به افزایش هزینه ارسال پیامک توسط اپراتورهای تلفن همراه، هزینه ها بر اساس تعداد پیامک واریز و برداشت می شود و پس از گذشت 6 ماه 90 تومان از حساب مشتری کسر می شود. برای هر پیامک این در حالی است که روز دوشنبه مصطفی قمری اوفا، سخنگوی بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی بر اساس افزایش هزینه ارسال پیامک به مشتریان، نامه ای به بانک ها صادر نکرده است.

در واقع آخرین فاکتور مربوط به هزینه پیامک تراکنش های بانک مرکزی مربوط به سال 1399 است که بر اساس آن هر بانک سالانه برای این پیامک ها از مشتریان خود کارمزد دریافت می کرد. اما دیروز بانک پاسارگاد اعلام کرد که با وجود افزایش هزینه اپراتورهای تلفن همراه برای ارائه این خدمات و همچنین به منظور عادلانه شدن هزینه های پیامک ها، بهتر است هزینه آنها بر اساس تراکنش های هر یک محاسبه شود. شخص، و بانک مذکور در حال حاضر زیرساخت های لازم برای تنمس کوین اختباری را دارد. بر این اساس، فردی که تراکنش کمتری داشته باشد، هزینه کمتری نسبت به اشتراک سالانه پرداخت می کند و افرادی که تراکنش بالاتری دارند، هزینه بیشتری برای این خدمات خواهند پرداخت.

محاسبه بهای تمام شده پیام های بانکی

تمامی بانک ها تحت عنوان کارمزد سالانه تراکنش های پیامکی، کارمزد را از حساب مشتریان خود کسر می کنند. اشتراک یا به عبارت دیگر حق اشتراک، پرداختی است که در مدت معینی برای خدماتی که معمولاً به صورت مستمر ارائه می شوند و نیاز به پشتیبانی دارند، از مشتریان دریافت می شود. هزینه ارسال پیام به اندازه تراکنش می باشد. در واقع هزینه ارسال پیامک توسط اپراتورهای تلفن همراه تعیین می شود و بانک ها هزینه را بر اساس هزینه ارسال تراکنش پیامکی از مشتری محاسبه و به اپراتورها پرداخت می کنند. البته محاسبه بهای تمام شده این خدمات بر عهده مشتری نیست، در واقع بانک ها بر اساس فرمولی خاص، نسبتی از هزینه مذکور را خود پرداخت می کنند و نسبت دیگری از آن را از مشتری می خواهند.

البته عملکرد بانک ها و تعیین حق اشتراک از طریق آنها و همچنین ماهیت و نوع خدمات آنها با یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال برخی از بانک ها برای صرفه جویی در هزینه ها و کاهش هزینه اشتراک، برای ارائه این خدمات، فقط برای تراکنش های خود پیامک ارسال می کردند و یا برای تراکنش های زیر 30 هزار تومان، درخواست کارمزد می کردند. علاوه بر هزینه اشتراک بنابراین طبیعی است که حق اشتراکی که بانک ها تعیین می کنند، مربوط به هزینه هایی است که بانک ها برای اپراتورها برای ارسال پیامک تعیین می کنند. این در حالی است که نحوه محاسبه بهای تمام شده تراکنش های بانکی یکی از اختلاف نظرهای بانکداران عادی است.

বাস্তা কাস্তে

در چند روز گذشته اخباری مبنی بر افزایش قیمت پیامک ها منتشر شد. ماجرا از آنجا شروع شد که پیامی برای برخی از مشتریان این بانک ارسال شد که مضمون آن این بود که از ابتدای سال 1401 طبق بخشنامه بانک مرکزی و با توجه به تعرفه اپراتورهای جدید تلفن همراه، کارمزد پیام بر اساس تعداد واریز و برداشت می باشد، تمامی حساب های مردم توسط بانک محاسبه می شود و هر شش ماه یکبار به ازای هر پیام 90 تومان از مشتری کسر می شود. انتشار این پیام با واکنش هایی همراه بود.

برخی از افراد وابسته به بانک مرکزی اعلام کردند که چنین موضوعی وجود ندارد و سپس مصطفی قمری اوفا، سخنگوی بانک مرکزی گفت: وی همچنین افزود: پرو با انتشار برخی گزارش ها در خصوص ابلاغیه بانک مرکزی به بانک ها مبنی بر افزایش هزینه ارسال پیامک به مشتریان، به اطلاع شما می رساند که بانک مرکزی هیچ اطلاعیه ای در این زمینه صادر نکرده است. شایان ذکر است آخرین اطلاعیه این کارمزد تراکنش های پیامکی در آذر ماه 1399 اعلام شده و طبق اظهارات افراد وابسته به بانک مرکزی همچنان معتبر است.

قانون بانک های خصوصی نیز ابلاغیه ای مبنی بر افزایش هزینه خدمات بانکی پیامکی نداشت. این موضوع از آنجا حائز اهمیت است که گزارش بانک مرکزی بر اساس هزینه های همان سال در سال 1398 تعیین شده است. ضمن اینکه تورم طی این دو سال باعث افزایش چشمگیر قیمت تمام شده کالا و خدمات شده است و به همین دلیل بسیاری از بانک ها بر این باورند که این بخشنامه نیاز به بازنگری دارد. به عنوان مثال اگر بانک ها زیرساخت های لازم را دارند، بتوانند کارمزد تراکنش افراد و کارمزد پیامک را محاسبه کنند. سال گذشته محمدرضا جمشیدی، دبیر شورای هماهنگی بانک های دولتی و نیمه دولتی درباره افزایش قیمت خدمات پیامکی گفت: در حال حاضر هیچ شرکتی پیشنهادی برای افزایش هزینه خدمات پیامکی در کشور ارائه نکرده است. بانک های دولتی و این بانک ها همچنان بابت این سرویس حداکثر 15 هزار تومان از مشتریان دریافت می کنند که البته مشخص شده است که اکثر بانک های دولتی در این زمینه کمتر از 15 هزار تومان از حساب مشتریان کسر می کنند.

تغییر جهت بانک پاسارگاد

روز گذشته بانک پاسارگاد در واکنش به خبر افزایش هزینه پیامک تراکنشی، اطلاعیه هایی را در رابطه با نحوه استفاده از هزینه پیامک سازمانی توزیع کرد. بر اساس این اطلاعیه، با توجه به افزایش بیش از 100 درصدی قیمت تمام شده پیامک های سازمانی اپراتورهای تلفن همراه در سال جاری و با توجه به کارمزد تعیین شده از سوی بانک مرکزی در سال 1399، عادلانه هزینه تراکنش های بانکی لحاظ شده است. در دستور کار این بانک. بررسی های انجام شده از این بانک نشان می دهد که بیش از 70 درصد مشتریان بانک پاسارگاد تراکنش های محدودی در حساب خود دارند، بنابراین نحوه محاسبه کارمزد باید از آبونمان سالانه به بهای تمام شده هر تراکنش بازنگری شود.

بر این اساس برای یک رویکرد منصفانه، عملکرد هر مشتری به طور جداگانه محاسبه و شارژ می شود. چنین کاری نیز مستلزم زیرساخت هایی است که بانک پاسارگاد موفق به انجام آن شده است. به عنوان مثال، مشتری که هر دو هفته 2 تراکنش بانکی انجام می دهد، سالانه حدود 100 تراکنش داشته و باید سالانه 50000 تراکنش با روش قبلی یعنی اشتراک ثابت پرداخت می کند. این در صورتی است که موجودی جدید تراکنش سالیانه فقط 9 هزار تومان برای مشتری هزینه دارد. با این روش محاسبه بهای تمام شده تراکنش ها، اکثر مشتریانی که حدود 500 تراکنش در سال دارند مبلغ کمتری نسبت به روش اشتراک پرداخت خواهند کرد.

بر این اساس پیش بینی می شود هزینه محاسبات بیش از 70 درصد مشتریان کاهش یابد و در واقع حرکتی جدی برای عادلانه شدن کارمزد پیامک توسط بانک پاسارگاد در چارچوب ابلاغیه بانک مرکزی صورت گرفته است. تاکید می شود بانک مرکزی بخشنامه جدیدی برای افزایش کارمزد بانکی صادر نکرده است، اما آنچه در بانک پاسارگاد اصلاح و اجرا شده، همین بخشنامه بانک مرکزی ایران است.

ابلاغ قانون بانکها و مؤسسات اعتباری خاص

قانون بانک ها و مؤسسات اعتباری خصوصی به منظور اصلاح اخبار کارمزد بانکداری پیامکی اطلاعیه ذیل را منتشر کرده است: در خصوص انتشار نحوه افزایش پیامک اطلاع رسانی تراکنش های بانکی در رسانه های مختلف مورخ 28/08/1301 و آن انتساب نادرست این قانون نیز ابلاغ می شود.با توجه به مصلحت بانک مورخ 11/08/1399 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بیست و چهارمین جلسه مورخ 03/07/1399 را به تصویب رساند. مدیران بانک

بنابراین بانک‌ها می‌توانند بر اساس تعداد تراکنش‌های مشتری نهایی و هزینه‌های مربوطه (شامل نرم‌افزار، سخت‌افزار و اداری) نسبت به قیمت‌گذاری و مطالبات مشتریان اقدام کنند. قانون بانک ها و مؤسسات اعتباری خصوصی پس از ابلاغ بخشنامه مذکور، تلاش کرد جلسات متعددی با حضور نمایندگان متخصص بانک ها و مؤسسات اعتباری اعم از دولتی و خصوصی برگزار کند تا هماهنگی های لازم در خصوص میانگین هزینه های نهایی در این زمینه. زیرا علیرغم گذشت زمان و مشکلات موجود در ارائه تسهیلات الکترونیکی، امکان یکسان سازی تعیین کارمزد مربوطه برای تعداد زیادی از بانک ها با وجود افزایش شدید فراهم نبود، لذا این فرصت برای بانک ها ایجاد شد. بانک ها حتی با صرف نظر از بخشی از هزینه، کارمزد مربوطه را تعیین و به مشتریان اعلام می کنند و تنها بر اساس رضایت آنها اقدام می کنند.

زیرا هزینه هر پیام بر اساس قراردادهای منعقده با اپراتور تلفن همراه ابتدا 268 ریال و برای اپراتور ایرانی 308 ریال (فقط برای تعداد حروف و اعداد معین) و در سال جاری طبق بند 1 بودجه تعیین شده است. از سال 1401 مبلغ 30 ریال بابت واریز به حساب خزانه می باشد. از آنجایی که هر پیام ارسال می شود، حداقل دو پیام برای تراکنش ها، پرداخت ها و پرداخت ها و با توجه به تعداد حروف و اعداد درج می شود. بنابراین هزینه هر پیامک برای مشتریان گرامی، جدا از هزینه های سخت افزاری، نرم افزاری و اداری برای اپراتور، مبلغ اول برای بانک ها 268*2+30=596 ریال خواهد بود که دلیلی بر عدم صحت انتشار اخبار است. در اين زمينه. اما با توجه به اینکه ارسال پیامک و پرداخت هزینه اعلام شده توسط هر یک از بانک ها صرفاً با اعلام موافقت و درخواست مشتریان انجام خواهد شد و در صورت عدم رضایت آنان از استفاده از سرویس مذکور، هیچ کارمزدی از آنها دریافت نمی شود، اما مشتریان عزیز بانک ها می توانند مانند قبل از اینترنت بانک، موبایل بانک، رمز دوم و یا سایر پیام های مشابه به صورت رایگان استفاده کنند.

Cole Rasmussen

متخصص ترم بیکن عاشق معمولی قهوه. علاقه مند به مسافرت هاردکور ماون اینترنتی جذاب و ظریف. دانشجو.

تماس با ما