نظر آیا چین با سرنیزه‌ها کاوش می‌کند؟

وقتی صحبت از اشیاء پرنده ناشناس می شود که اکنون به طور مکرر بر فراز آمریکای شمالی ظاهر می شوند، آسان است که به تخیل خود اجازه دهید وحشی شود. حداقل یک شی استوانه ای شکل گزارش شده است که به طرز وحشتناکی حکایت از بازدیدکنندگان خیالی گذشته دارد. “سیلندر مصنوعی بود – توخالی – با انتهایی که پیچ خورده بود!” اچ جی ولز در «جنگ دنیاها» نوشت. “چیزی در داخل سیلندر در حال باز کردن پیچ های بالایی بود!”

شاید مریخی ها واقعاً می آیند.

از طرف دیگر، شاید بشقاب پرنده‌هایی که بر فراز آلاسکا، کانادا و دریاچه هورون ساقط شدند، از جایی در چین بیرون آمدند، درست مانند بالون بزرگی که در فوریه سرنگون شد. 4 در سواحل کارولینای جنوبی. هنوز چیزهای زیادی وجود دارد که ما نمی دانیم، و کاخ سفید به طور مناسب مراقب است تا عجله نکند. شاید روس‌ها باشند یا چیزی کاملاً بی‌گناه. اما بیایید به مفاهیم فرضیه Made in China فکر کنیم.

چرا پکن باید این کار را انجام دهد؟ محتمل ترین پاسخ در قالب یک اصل لنینیستی قدیمی است: «کاوشگر با سرنیزه. اگر ماش پیدا کردید، فشار دهید.»

بالون ها (اگر واقعاً هواپیماهای مرموز واقعاً اینگونه هستند، نکته ای که هنوز تأیید نشده است) ممکن است به سختی مانند سرنیزه ها تهدید کننده به نظر برسند. اما، همانطور که تایمز هفته گذشته گزارش داد، پکن بالن به بیش از 40 کشور ارسال کرده است. بالون ها می توانند داده های عکاسی و دیگر اطلاعات را که ماهواره های شناسایی نمی توانند از آن جدا کنند. و آنها می توانند در منطقه ای به نام “فضای نزدیک”، بین 12 تا 62 مایلی بالای زمین، که ارتش چین آن را “میدان نبرد جدید در جنگ های مدرن” می نامد، فعالیت کنند.

بالون ها همچنین می توانند شکاف هایی را که پنتاگون آن را “آگاهی دامنه” می نامد، آشکار کند. آنها مانند ماهواره ها در الگوهای قابل پیش بینی حرکت نمی کنند و راحت تر از بسیاری از هواپیماها می توانند از رادار فرار کنند. آن‌ها به دشمن کمک می‌کنند تا نقاط کور ما را پیدا کند، نه فقط از نظر نحوه تشخیص تهدیدات علیه امنیت ملی، بلکه همچنین در درک ما از آنها.

نکته بسیار مهم است – و به راحتی فراموش می شود. در اکتبر 2000، یک ناوشکن میلیارد دلاری آمریکایی به نام یو اس اس کول، نزدیک بود در اسکله بندر عدن یمن توسط یک قایق فایبرگلاس کوچک حامل مواد منفجره قوی غرق شود. کمتر از یک سال بعد، در 11 سپتامبر که 19 هواپیماربای هواپیماهای مسافربری تجاری را به موشک های کروز غول پیکر تبدیل کردند، نزدیک به 3000 نفر کشته شدند.

هر دو مورد نمونه هایی از تهاجم موثر با فناوری پایین هستند. مهمتر از آن، آنها همچنین مطالعات موردی در مورد اینکه چگونه کمبود تخیل دفاع ما را فلج می کند، هستند. ما تمایل داریم فکر کنیم که دشمنان ما ممکن است بر علیه ما همان گونه عمل کنند که ما علیه آنها عمل می کنیم: با استفاده از پیشرفته ترین فناوری های در اختیار ما. اما بخشی از دکترین نظامی چین مبتنی بر ایده shashoujian یا گرز قاتل است – قدرتی پست با استفاده از سلاح هایی که می تواند یک برتر را غافلگیر و شکست دهد. در آن چشم انداز، بالون هایی که در فضای نزدیک عمل می کنند با الگوی مورد نظر مطابقت دارند.

سپس این احتمال وجود دارد که پکن به این شکل عمل کند، زیرا با شرایط بسیار بدتری کنار آمده است.

اگر ارسال بالن های نظارتی به حریم هوایی ایالات متحده عصبی است، در مورد راه اندازی شبکه ای از ایستگاه های پلیس غیرقانونی در سراسر جهان، از جمله در نیویورک، برای نظارت و گاهی اوقات ارعاب اتباع چینی مقیم خارج از کشور چطور؟ یا در مورد جمع آوری اطلاعات شخصی 22 میلیون کارمند دولت فدرال ایالات متحده، یک هک چینی که در سال 2015 فاش شد، چطور؟ یا سرقت اطلاعات در مورد F-35، پیشرفته ترین جنگنده جت آمریکا؟ و در مورد TikTok متعلق به چین، که پرزیدنت بایدن با تأخیر تمام دستگاه‌های دولتی ایالات متحده را به دلیل پتانسیل آن برای جمع‌آوری اطلاعات شخصی کاربرانش ممنوع کرد، چطور؟

هر شخص یا کشوری که ده‌ها سال وقیحانه را صرف جاسوسی و دزدی بدون عواقب واقعی کند، احتمالاً جاسوسی و سرقت بیشتری خواهد کرد. در این منظر نیز، بالن ها تنها بخشی از یک الگوی آشنای پکن هستند.

در نهایت، سیاست پکن در مورد سکته مغزی مبهم اما احتمالاً حساب شده وجود دارد. مقامات چینی در آخرین سفر ریاست جمهوری وی به چین، در سال 2016، از باراک اوباما و تیمش استقبال کردند. یانگ جیچی، مقام ارشد سیاست خارجی چین، از این فرصت استفاده کرد و در اولین دیدارشان در سال 2021 به وزیر امور خارجه آنتونی بلینکن سخنرانی کرد. بالونی که بر فراز مونتانا و سایر ایالت ها پرواز کرد، درست قبل از اینکه بلینکن قرار بود از پکن بازدید کند، در تلاش برای اصلاح روابط وارد شد.

شاید برای هر حادثه توضیحاتی وجود داشته باشد که به تصادفات زمان‌بندی یا سوء تفاهم‌های بی‌اهمیت منجر شود. اما، دوباره، الگو اضافه می شود.

در اصل لنینیستی در مورد کاوش با سرنیزه، رمزی وجود دارد. نتیجه گیری می شود: “اگر با فولاد مواجه شدید، خود را کنار بکشید.” ولادیمیر پوتین پس از حمله به گرجستان، تصرف کریمه و نابودی بخش زیادی از سوریه، فولاد کمی در واشنگتن یا پایتخت های اروپایی پیدا کرد. پکن فولاد کمی پیدا کرده است زیرا در همه جا از حوزه سایبری گرفته تا دریای چین جنوبی کاوش کرده است.

این باید تغییر کند. اعلام فروش تسلیحات چند میلیارد دلاری به تایوان نقطه شروع است. از طرف دیگر، اگر یوفوها واقعاً مریخی هستند، حداقل ممکن است به هر دو کشور این فرصت را بدهد که اختلافات خود را کنار بگذارند.

Miriam Ware

الکل نینجا. متفکر شیطانی. محقق سفر. فرهنگ پاپ مادام العمر. علاقه مند به موسیقی.

تماس با ما