نظر راه بسیار هوشمندانه تری برای مقابله با TikTok وجود دارد

در سال 2023 تاکنون به طور متوسط ​​بیش از یک تیراندازی در هفته در مدرسه در ایالات متحده رخ داده است، بنابراین بسیار خوب است که قانونگذاران هر دو حزب در نهایت به توافق بر سر نحوه محافظت از کودکان آمریکایی برسند: Ban TikTok.

آیا این زندگی واقعی است؟ آیا ما واقعاً این کار را می کنیم؟

سیاستمداران آمریکایی سال‌هاست که هشدار می‌دهند که TikTok متعلق به شرکت چینی ByteDance به حزب کمونیست چین اجازه می‌دهد از آمریکایی‌ها جاسوسی کند یا امنیت ملی ما را تهدید کند. پس از یک جلسه استماع قطار غرق شده در کنگره در هفته گذشته که در آن قانونگذاران شو چو، مدیر اجرایی TikTok را با سوالاتی سخت و گاه بی‌سرنظه مورد ضرب و شتم قرار دادند و اغلب به او اجازه پاسخ دادن به او را نمی‌دادند، به نظر می‌رسد بیش از هر زمان دیگری محتمل‌تر به نظر می‌رسد که دانلود شده‌ترین اپلیکیشن جهان این کار را انجام دهد. در ایالات متحده ممنوع می شود (حتی اگر سناتور رند پل شن و ماسه را در چرخ دنده های تلاش های سناتور جاش هاولی برای پیگیری سریع نسخه خود از ممنوعیت انداخته باشد).

این یک نتیجه بسیار شدید خواهد بود: عدم راه حل برای یک مشکل ریشه دار. درآمدی بادآورده برای انحصارطلب های بزرگ فناوری مانند فیس بوک و گوگل. نقض حقوق آزادی بیان میلیون ها آمریکایی؛ و ضربه ای به اقتدار اخلاقی آمریکا برای ترویج ارزش هایی مانند آزادی بیان به عنوان وزنه ای در برابر ارزش های مثلاً حزب کمونیست چین.

حتی برای کسانی که نگران نفوذ این شرکت هستند، ممنوعیت ویژه TikTok غیرضروری است، زیرا راه بسیار بهتری برای تنظیم همزمان آن و سایر برنامه های اجتماعی وجود دارد: قوانین سختگیرانه ای که از حریم خصوصی آنلاین آمریکایی ها در برابر برنامه های تهاجمی ساخته شده در همه جا محافظت می کند، نه فقط در چین

تمرکز قانونگذاران بر مالکیت چینی TikTok مشکل واقعی نحوه عملکرد اینترنت را از دست می دهد، مشکلی که فراتر از این یک برنامه است. همانطور که جولیا انگوین روزنامه‌نگار اخیراً استدلال کرد، این مشکل، مقدار حیرت‌انگیز داده‌ای است که برنامه‌های پشتیبانی‌شده از تبلیغات – در هر کجا که مستقر هستند – از ما جمع‌آوری می‌کنند. روش‌های ترسناک و مبهم که آنها از این داده‌ها برای دستکاری ما استفاده می‌کنند، و ضعف قوانینی که از اطلاعات خصوصی ما در برابر فروخته شدن یا سرقت توسط هر کسی، از جمله دولت‌ها، محافظت می‌کند.

ممنوع کردن TikTok در پاسخ به این اقدامات در سطح صنعت کمی شبیه این است که بگوییم چون خودروهای بدون کمربند ایمنی ناامن هستند، ما باید خودروهای ژاپنی و آلمانی را که کمربند ایمنی ندارند ممنوع کنیم، زیرا فقط محصولات آمریکایی باید اجازه داشته باشند به ما آسیب برسانند.

آیا الزام به کمربند ایمنی در همه خودروها، صرف نظر از مالکیت، عاقلانه تر نیست؟

من برای دفاع از TikTok اینجا نیستم. من انکار این شرکت مبنی بر اینکه عملیات آمریکایی‌اش کاملاً مستقل از رهبران چین است را نمی‌پذیرم – به نظر نمی‌رسد دولت چین هرگز با شرکت اینترنتی ملاقات نکرده است که نمی‌خواهد آن را کنترل کند.

اما آیا قرار نیست دولت آمریکا بهتر از دولت چین باشد؟ آیا قانون‌گذاران آمریکایی با ممنوع کردن TikTok، راه‌حلی برای مدیریت اینترنت مستقیماً از کتاب بازی ح‌ک‌چ ایجاد نمی‌کنند – با مسدود کردن برنامه‌هایی که هوس‌بازانه آن را ناامن می‌دانند، دسترسی شهروندان خود به اطلاعات را محدود می‌کنند؟

همانطور که محقق متمم اول، جمیل جافر، اخیراً اشاره کرد، «کاربران آمریکایی TikTok بدون شک از حقوق متمم اول استفاده می‌کنند که محتوا را در پلتفرم پست می‌کنند و مصرف می‌کنند».

سانسور در آن مقیاس باید به اثبات قوی آسیب نیاز داشته باشد. مواردی وجود دارد: امیلی بیکر وایت، روزنامه‌نگار، تخلفات مهم TikTok و شرکت مادرش را گزارش کرده است، از جمله اینکه ByteDance از روزنامه‌نگاران جاسوسی کرده است (شرکت‌ها ادعا می‌کنند که کارمندان به نادرستی تحقیقات درز اطلاعات را انجام داده‌اند) و برخی از مهندسان آن در چین به آن دسترسی داشته‌اند. به داده های مربوط به کاربران آمریکایی عالی نیست!

اما سایر شرکت‌های فناوری درگیر مسائل مبهم بوده‌اند – هیولت پاکارد از روزنامه‌نگاران جاسوسی کرد، اوبر افشای سوابق 57 میلیون کاربر را پنهان کرد، اسناد نشان می‌دهد که تعداد زیادی از کارمندان گوگل به اشتباه به اطلاعات کاربران دسترسی پیدا کرده‌اند و توییتر یک جاسوس سعودی را استخدام کرده است. مخالفان را ردیابی کرد – و کنگره آنها را ممنوع نکرده است. اگر مقامات امنیت ملی شواهد جامعی ارائه کنند که نشان می‌دهد تیک‌تاک دسترسی دولت چین به داده‌های آمریکایی‌ها را فراهم می‌کند یا اجازه می‌دهد الگوریتم توصیه‌هایش بر اساس تبلیغات چینی شکل بگیرد، من آماده ممنوعیت TikTok هستم. آنها نکرده اند. در عوض مقامات به طور کلی به چنین خطراتی به عنوان یک احتمال اشاره می کنند.

و شواهدی وجود دارد که داستان متفاوتی را بیان می کند. یک ارزیابی امنیتی از TikTok توسط پروژه مدیریت اینترنت جورجیا تک نشان داد که این برنامه “مستقیماً از طریق مسدود کردن مطالب یا به طور غیرمستقیم از طریق الگوریتم توصیه خود سانسور صادر نمی کند.” Citizen Lab، یک گروه تحقیقاتی فناوری در دانشگاه تورنتو، در سال 2021 به این نتیجه رسید که “ویژگی ها و کدهای برنامه TikTok تهدیدی برای امنیت ملی نیست.”

کارشناسان همچنین خاطرنشان کرده‌اند که چین برای جاسوسی از ما نیازی به قدرت‌های خاصی بر روی TikTok ندارد، زیرا کل اینترنت به همان اندازه از ما جاسوسی می‌کند – و داده‌های جمع‌آوری‌شده را می‌توان به راحتی توسط بسیاری از سازمان‌ها، از جمله دولت‌ها به دست آورد.

همانطور که دارل وست و میشائلا رابیسون از موسسه بروکینگز امسال نوشتند، «حتی اگر TikTok وجود نداشت، چین می‌توانست اطلاعات محرمانه مصرف‌کنندگان آمریکایی را از شرکت‌های دیگر خریداری کند و از آن مطالب برای اهداف پلید استفاده کند و چالش‌های امنیت ملی مشابهی ایجاد کند».

مشکلات دیگری در مورد ممنوعیت TikTok وجود دارد. قانونگذاران هر دو حزب مدت‌هاست که درباره قدرت فناوری بزرگ صحبت می‌کنند. TikTok اولین تهدید واقعی برای تسلط فیس بوک بر رسانه های اجتماعی است که در سال های اخیر به وجود آمده است.

متا، شرکت مادر فیس‌بوک و اینستاگرام، به‌شدت تلاش کرده است تا از پس آن بربیاید، از جمله با اصلاح اینستاگرام به منظور برجسته کردن ضربه‌ای TikTok، Reels. واشنگتن پست سال گذشته گزارش داد که متا حتی یک شرکت مشاوره جمهوری خواه را برای “سازمان دادن یک کمپین سراسری که به دنبال برانگیختن مردم علیه TikTok است” استخدام کرد. یوتیوب که متعلق به گوگل است، یک شبیه‌سازی TikTok خود را ارائه کرده است.

به نظر شما اگر TikTok فردا از فروشگاه های برنامه ناپدید شود چه کسی سود می برد؟ احتمالاً این برنامه جدید پیشگامانه ای نخواهد بود که توسط کارآفرینان تلاشگر در گاراژ دره سیلیکون ساخته شده است. در غیاب قوانین اساسی برای محدود کردن جمع‌آوری داده‌ها، پروفایل‌سازی کاربران و هدف‌گیری تبلیغات توسط همه شرکت‌های اینترنتی، جایگزین الگوریتم غیرشفاف TikTok، الگوریتم غیرشفاف فیس‌بوک یا گوگل یا توییتر خواهد بود. همان شرکت هایی که برخی از سیاستمداران می گویند در حال حاضر بیش از حد در گفتمان مدنی آمریکا مسلط هستند – همانطور که هاولی می گوید “استبداد فناوری بزرگ” – فقط قوی تر خواهند شد.

پس چه باید کرد؟ TikTok درباره پروژه تگزاس، پیشنهاد خود برای حفاظت از داده‌های کاربران آمریکایی صحبت کرده است. همانطور که چو به کنگره گفت، این طرح تیک تاک را مانند پای سیب آمریکایی می کند: “داده های آمریکایی که توسط یک شرکت آمریکایی تحت نظارت پرسنل آمریکایی در خاک آمریکا ذخیره شده است.”

اما من شک دارم. داده ها به ندرت تا این حد دقیق شامل می شوند. و همانطور که یوئل راث، رئیس سابق اعتماد و ایمنی توییتر نوشته است، جدا کردن داده‌های آمریکایی TikTok از سایر داده‌های آن می‌تواند با کاهش بینش آن نسبت به تهدیداتی مانند تبلیغات هماهنگ نتیجه معکوس داشته باشد. تنها با بررسی مقادیر زیادی از داده‌ها است که شرکت‌ها می‌توانند چنین دستکاری‌هایی را شناسایی کنند – اگر TikTok نتواند همه داده‌های خود را ارزیابی کند، ممکن است تهدیدات واقعی را از دست بدهد.

ایده های بهتری برای حفاظت از داده های ما وجود دارد. ما باید از شرکت های اینترنتی بخواهیم که معادل کمربند ایمنی نصب کنند. بنیاد Electronic Frontier، یک گروه حقوق مدنی اینترنتی، خواستار یک قانون فدرال حفظ حریم خصوصی شده است که در کنار سایر قوانین، شرکت‌ها را ملزم می‌کند تا مجوز صریح کاربران را برای جمع‌آوری، استفاده و اشتراک‌گذاری داده‌ها دریافت کنند. به مردم اجازه دهید ببینند که شرکت‌ها چه اطلاعاتی روی خود دارند. شکایت از شرکت هایی که از داده های آنها سوء استفاده می کنند را برای کاربران آسان تر می کند. اجازه دهید اطلاعات خود را بین پلتفرم ها منتقل کنیم. و صنعت “کارگزار داده” را به شدت تنظیم کنید.

البته گفتن این موارد ساده تر از انجام آن است: ما سال ها است که ثبت ملی تماس نگیرید، اما چه کسی را می شناسید که هنوز به طور معمول تماس های هرزنامه دریافت نمی کند؟

با این حال، منطقی است که حداقل برخی از ایده های سیاست سنجیده را قبل از توسل به چیزی به شدت ممنوعیت امتحان کنیم. در آمریکا، بر خلاف چین، چیزی مانند سانسور نباید پیش فرض باشد.

فرهاد می خواهد با خوانندگان تلفنی چت کنید. اگر مایلید با یک ستون نویس نیویورک تایمز در مورد هر چیزی که در ذهنتان است صحبت کنید، لطفاً این فرم را پر کنید. فرهاد چند خواننده را برای تماس انتخاب می کند.

John Warren

طرفدار پرشور وب. خالق تایید شده مبشر اینترنتی آزاد. برگزارکننده برنده جایزه گیمر. زامبی مادام العمر.

تماس با ما