چرا ماهی های اعماق اقیانوس شبیه موجودات بیگانه هستند؟! + عکس

بسیاری از ماهی‌هایی که در اعماق اقیانوس زندگی می‌کنند، با دندان‌های غول‌پیکر، بدن‌هایی که در تاریکی می‌درخشند و چشم‌های برآمده، شبیه موجودات فضایی در فیلم‌های ترسناک هستند. اما چرا این ماهی ها چنین ویژگی های اخروی دارند؟

ظاهر ماهی های عجیب و غریب اعماق اقیانوس تا حد زیادی بازتابی از محیطی است که در آن زندگی می کنند. اقیانوس به اصطلاح عمیق از 200 متر زیر سطح آب شروع می شود و شامل شرایطی با نور کم، فشار بالا و غذای کم است. این منطقه معمولاً بسیار سردتر از سایر نقاط اقیانوس است و حدود 4 درجه سانتیگراد است.

“مری مک کارتی”، زیست شناس متخصص ماهی در آکواریوم خلیج مونتری در کالیفرنیا، در مصاحبه با لایو ساینس گفت که اعماق دریا واقعاً مکان دشواری برای بقا و تولید غذا است. بنابراین بسیاری از موجودات مجبورند خود را با شرایط تطبیق دهند تا در آن محیط زنده بمانند.

مجهز بودن به فک های ترسناک و سخت یکی از ویژگی های آنها در سازگاری با محیط است. به عنوان مثال، شیرماهی (Chauliodus sloani) حتی دندان های بلندتری دارد. این دندان های تیز شفاف هستند و او می تواند آنها را برای مدتی از شکار خود پنهان کند. مارماهی (Eurypharynx pelecanoides) همچنین با دهان عجیب و ترسناک خود قادر به شکار و کشتن ماهی های بزرگ در اعماق اقیانوس است.

بیولومینسانس، پدیده ای برای بقا

برخی از شکارچیان اقیانوس سلاح های مخفی دارند که آنها را به طعمه ای مغناطیسی تبدیل می کند. آنها می توانند از چراغی در انتهای میله ای که به سرشان متصل است برای فریب طعمه و جذب آن استفاده کنند. طعمه برای لحظه ای تصور می کند که در شرف فرو بردن موجودی کوچک و درخشان است. این پدیده که در 75 درصد از ماهیان اعماق دریا مشاهده می شود، «بیولومینسانس» نامیده می شود.

به گفته ادیت ودر، زیست شناس دریایی و بنیانگذار Ocean Research، برخی از ماهی ها مانند کوسه غول پیکر (Argyropelecus gigas) می توانند از مکانیزمی برای پنهان شدن از دشمنان، یافتن غذا و جذب جفت با کم کردن نور یا روشن کردن آن استفاده کنند. برای تطبیق نور اطرافشان از دفاع در برابر شکارچیان استفاده کنید و… ودر که در صدها پروژه تحقیقاتی زیردریایی شناور و غواصی شرکت کرده است، معتقد است که آب های عمیق دلیل وجود پدیده بیولومینسانس چیزی شبیه به نقاشی “شب پرستاره” است و در وضعیت آینده قرار دارد.

«زشت ترین حیوان جهان» عنوان نوعی ماهی حباب دار (Psychrolutes marcidus) است که در آب های استرالیا و تاسمانی در عمق بین 600 تا 1200 متری زندگی می کند. فشار در این عمق حدود 100 برابر بیشتر از سطح است. بدن این ماهی به ساختاری نرم مجهز شده است تا بتواند تحت چنین فشار خرد کننده ای زنده بماند. هنگامی که یک ماهی حباب دار به سطح آب می آید، بدن خود را باد می کند و به موجودی ژلاتینی با صورت خاکستری تبدیل می شود.

چرا ظاهر ساکنان اعماق اقیانوس عجیب است؟

اقیانوس ها بیش از 70 درصد از سیاره ما را پوشانده اند و یکی از بزرگترین زیستگاه های حیوانات را در اعماق خود ایجاد کرده اند. به نظر می رسد که موجودات ساکن در این زیستگاه عجیب و ترسناک هستند، اما چه کسی می داند؟ شاید ما انسان ها هم عجیب باشیم و فقط به ظاهرمان عادت کرده ایم. مک کارتی معتقد است که ساکنان این بزرگترین زیستگاه به صورت حیوانات عادت کرده اند و از آنجایی که ما عادت به دیدن آنها نداریم، برایمان عجیب هستند.

Dale Mckee

سازمان دهنده Wannabe. معتاد اینترنت متعصب زامبی. علاقه مندان به شبکه های اجتماعی. دانش پژوه مواد غذایی

تماس با ما