کاهش عمده در قیمت جهانی مواد غذایی در ماه جولای، اما نگرانی های عرضه در آینده همچنان ادامه دارد

آژانس ملل متحد آخرین شاخص قیمت مواد غذایی مورد انتظار خود را منتشر کرده است، فشارسنج که تغییرات ماهانه قیمت های بین المللی پنج کالای غذایی را دنبال می کند: غلات، روغن های گیاهی، محصولات لبنی، گوشت و شکر.

میانگین این شاخص در ماه جولای به 140.9 واحد رسید که نسبت به ژوئن 8.6 واحد کاهش داشت. این کاهش به دلیل کاهش دو رقمی قیمت روغن‌های گیاهی و همچنین غلات بوده است و توافق اخیر با میانجیگری سازمان ملل در مورد صادرات غلات اوکراین یکی از عوامل موثر در این کاهش است.

خوش آمدید اما محتاط

ماکسیمو تورو، اقتصاددان ارشد فائو، گفت: «کاهش قیمت کالاهای غذایی از سطوح بسیار بالا مورد استقبال قرار می‌گیرد، به‌ویژه وقتی از نقطه نظر دسترسی به غذا دیده شود.»

“با این حال، بسیاری از ابهامات باقی مانده استاز جمله قیمت‌های بالای کود که می‌تواند بر چشم‌انداز تولید آینده و معیشت کشاورزان تأثیر بگذارد، چشم‌انداز تیره اقتصاد جهانی، و حرکت ارز، که همگی فشارهای جدی برای امنیت غذایی جهانی ایجاد می‌کنند.»

در ماه ژوئیه، شاخص قیمت سبزیجات فائو نسبت به ژوئن 19.2 درصد کاهش یافت و به پایین ترین حد در 10 ماه گذشته رسید. به گفته آژانس، قیمت‌های بین‌المللی برای همه انواع روغن کاهش یافت، به‌عنوان مثال، قیمت روغن پالم به دلیل چشم‌انداز صادرات فراوان به خارج از اندونزی کاهش یافت.

علاوه بر این، با وجود ادامه عدم قطعیت لجستیکی در منطقه دریای سیاه، قیمت روغن آفتابگردان نیز در بحبوحه کاهش تقاضای جهانی واردات کاهش یافت. ارزش روغن نباتی نیز با کاهش قیمت نفت خام کاهش یافت.

قرارداد صادرات دریای سیاه

شاخص قیمت غلات همچنین کاهش 11.5 درصدی را در ماه گذشته منعکس کرد، اگرچه نسبت به ژوئیه 2021 16.6 درصد باقی مانده است. قیمت تمام غلات در این شاخص کاهش یافت که در راس آن گندم قرار داشت.

فائو گفت که قیمت جهانی گندم تا 14.5 درصد کاهش یافته است که تا حدی در واکنش به توافق روسیه و اوکراین بر سر صادرات غلات از بنادر کلیدی دریای سیاه و همچنین به دلیل در دسترس بودن فصلی از برداشت های مداوم در نیمکره شمالی است.

جولای همچنین شاهد کاهش 11.2 درصدی قیمت غلات درشت بود. ذرت 10.7 درصد کاهش یافت که تا حدی به دلیل ابتکار غلات دریای سیاه و افزایش دسترسی فصلی در آرژانتین و برزیل بود. علاوه بر این، قیمت بین المللی برنج نیز برای اولین بار در سال جاری کاهش یافت.

خبر شیرین

شاخص قیمت شکر در بحبوحه نگرانی ها در مورد چشم انداز تقاضا به دلیل انتظارات کاهش بیشتر اقتصاد جهانی، تضعیف واحد پول برزیل، قیمت واقعی و کاهش قیمت اتانول که منجر به تولید شکر بیشتر از آنچه قبلاً انتظار می رفت، تقریباً چهار درصد کاهش یافت.

روند نزولی نیز تحت تأثیر نشانه هایی از صادرات بیشتر و چشم انداز تولید مطلوب در هند بود. در همین حال، هوای گرم و خشک در کشورهای اتحادیه اروپا نیز نگرانی هایی را در مورد عملکرد چغندرقند برانگیخت و از کاهش شدیدتر جلوگیری کرد.

فائو همچنین گزارش داد که شاخص قیمت لبنیات در بحبوحه فعالیت های تجاری ضعیف 2.5 درصد کاهش یافته است، اما همچنان 25.4 درصد بالاتر از جولای گذشته است.

در حالی که قیمت شیرخشک و کره کاهش یافت، قیمت پنیر ثابت ماند و تقاضا در مقاصد گردشگری اروپا افزایش یافت.

عکس مخلوط برای گوشت

قیمت گوشت نیز به روند نزولی ادامه داد و به دلیل کاهش تقاضای واردات، نسبت به ژوئن نیم درصد کاهش یافت. با این حال، قیمت مرغ به دلیل تقاضای واردات ثابت و عرضه محدود به دلیل شیوع آنفلوانزای مرغی در نیمکره شمالی، به بالاترین حد خود رسید.

شاخص قیمت گوشت فائو نیز در ماه جولای به دلیل کاهش تقاضای واردات برای گوشت گاو، گوسفند و خوک، 0.5 درصد نسبت به ژوئن کاهش یافت. در مقابل، قیمت بین‌المللی گوشت طیور به بالاترین حد خود رسید که دلیل آن تقاضای جهانی برای واردات محکم و عرضه‌های کم به دلیل شیوع آنفلوآنزای پرندگان در نیمکره شمالی بود.

Charlie Owens

تحلیلگر هاردکور طرفدار عمومی فرهنگ پاپ. خالق مادام العمر تنظیم کننده. اهل سفر. متخصص وب متعهد

تماس با ما