کشف بیش از یک میلیارد قرص متامفتامین در شرق و جنوب شرق آسیا

را حمل و نقل سرسام آور مواد مخدر در سراسر این منطقه وسیع، دلیل دیگری بر این است که تولید غیرقانونی در آنجا همچنان بدون کنترل گسترش می‌یابد، با تولید «حجم‌های شدید مت آمفتامین»، همراه با کاهش تعداد مواد روان‌گردان مصنوعی جدید.

سندیکای‌های جنایت سازمان‌یافته و باندهای مسلح پشت این صنعت در حال رشد هستند، جایی که عرضه فراوان مرتبط با استفاده از مواد شیمیایی غیرقانونی منجر به “کاهش مداوم قیمت دارو” شده است، به‌ویژه متامفتامین کریستالی – که بیشتر به عنوان متامفتامین شناخته می‌شود.

تحت نظارت است

در گزارش جدیدی که روز دوشنبه منتشر شد، UNODC به فقدان بررسی‌ها و کنترل‌های رسمی که ناشی از همه‌گیری و بی‌ثباتی سیاسی در کشورهای موسوم به «مثلث طلایی» است، اشاره کرد، جایی که این ماده محرک بسیار اعتیادآور از آنجا منشأ می‌گیرد یا به آن منتقل می‌شود. مرزهای متخلخل – به ویژه میانمار، تایلند و لائوس.

با توجه به قیمت ارزان مت در کنار فراوانی ظاهری و خلوص بالای آن، دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد گفت که این ماده مخدر همچنان “مواد مخدر اصلی نگرانی” برای همه کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا، از چین تا ژاپن و از اندونزی تا سنگاپور است.

دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد همچنین خاطرنشان کرد که در مقایسه با تشنج های ثبت شده قرص مت آمفتامین، مقدار دارو به صورت کریستالی و پودری کاهش یافت.، به ترتیب 3.2 تن و 1.5 تن. کشفیات مت آمفتامین مایع نیز از 6.4 تن در سال 2020 به 908 کیلوگرم در سال 2021 کاهش یافت.

اکستازی با تقاضای کمتر

در میان سایر مواد مخدر غیرقانونی که در منطقه در گردش است، دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد اشاره کرد که تقاضا برای اکستازی نسبتاً کم استدر حالی که قیمت آن ثابت مانده است.

آژانس سازمان ملل متحد توضیح داد که اروپا منبع اصلی قرص های اکستازی است که از طریق استان های شمال شرقی هم مرز با لائوس به این منطقه قاچاق می شود و همچنین اشاره کرد که تشنج اکستازی در سال 2021 به میزان قابل توجهی کاهش یافته است، از 8.9 میلیون قرص در سال 2020 به 3.7 میلیون قرص در سال 2021.

UNODC گفت که سایر مواد مخدر مصنوعی برای جذب کاربران جدید همچنان تولید می شوند و اشاره کرد که تنها 50 “مواد روانگردان جدید” در سال 2021 شناسایی شد، در حالی که این تعداد در سال 2020 بیش از دو برابر شد.

با این حال، مواد جدید “به تکامل و ظهور ادامه می دهند”UNODC ادامه داد و افزود که کتامین “با وجود نشانه هایی که حاکی از افزایش عرضه از داخل و خارج از منطقه است” یک نگرانی باقی می ماند.

تمرکز کامبوج

آژانس سازمان ملل متحد با عطف به کامبوج گفت که گروه های جنایت سازمان یافته این کار را انجام داده اند به طور فزاینده ای از کشور به عنوان پایگاه خود استفاده می کند.

اگرچه تنها دو “آزمایشگاه مخفی” سال گذشته در کامبوج برچیده شد، حداقل یکی از آنها کتامین و سایر محرک های مصنوعی را “در مقیاس صنعتی” تولید می کرد.

دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل گفت که در دو سال گذشته همچنین شاهد افزایش تصاعدی در مصادره مواد شیمیایی که می توان از آنها برای ساخت مواد مخدر مصنوعی غیرقانونی استفاده کرد، بوده است، به طوری که 165 تن ترکیبات از سه انبار در کامبوج در ژانویه امسال کشف و ضبط شد.

اینها شامل مواد شیمیایی کنترل شده مانند انیدرید استیک (2.7 تن)، اسید کلریدریک (29.1 تن) و تولوئن (32.4 تن) و همچنین مواد شیمیایی غیر کنترل شده مانند سیکلوهگزان (3.9 تن) همراه با سایر مواد شیمیایی است که می تواند در ساخت غیرقانونی مواد مخدر مصنوعی استفاده شود.”

“پیش سازها” نیز برای ساخت مت آمفتامین مورد نیاز هستند و یورش به تاسیسات تولید نشان می دهد کهفدرین و سودوافدرین (که در داروهای سرماخوردگی بدون نسخه یافت می شوند) “پیش سازهای مطلوبی هستند که برای تولید مت آمفتامین استفاده می شوند. در شرق و جنوب شرق آسیا».

Julissa Lara

متفکر متواضعانه فروتن. گیمر. کارآفرین. طرفدار رسانه های اجتماعی آزاد.

تماس با ما