کشف یک سیاره کودک در حال ساخت

فرارو- به گفته اخترشناسان و اخترفیزیکدانان، سیارات در قرص های پیش سیاره ها متولد می شوند، یعنی حلقه هایی از غبار و گاز که ستاره های جوان و تازه متولد شده را احاطه کرده اند. اگرچه صدها عدد از این دیسک ها در سراسر جهان کشف شده است، اما مشاهده تولد و شکل گیری سیارات در این محیط ها دشوار است.

बह रोगल फरारो बह निकल अग रहनामातो، ستاره شناسان مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیتسونیان (CfA) اکنون روش جدیدی را برای شناسایی این سیارات تازه متولد شده ایجاد کرده اند. آنها با استفاده از این روش جدید، شواهدی از سیاره کوچکی مانند نپتون یا زحل را کشف کردند که در یک دیسک پنهان شده بود.

فنگ لانگ، محقق فوق دکترا در مرکز اخترفیزیک که این مطالعه جدید را هدایت می‌کند، می‌گوید: «تشخیص مستقیم سیارات جوان بسیار چالش برانگیز است و تاکنون تنها در یک یا دو مورد موفق بوده است. سیارات همیشه برای ما نور کمتری دارند، زیرا در لایه های ضخیم گاز و غبار قرار دارند.

وی می افزاید: در چند سال گذشته ساختارهای زیادی را دیده ایم که روی دیسک ها ظاهر می شوند و فکر می کنیم که ناشی از حضور یک سیاره است، اما ممکن است علت آن چیز دیگری باشد. ما همچنین به تکنیک های جدیدی برای تأیید و حمایت از وجود یک سیاره نیاز داریم.”

لانگ تصمیم گرفت برای مطالعه خود یک دیسک سیاره ای معروف به LkCa 15 را دوباره بررسی کند. این دیسک در فاصله 518 سال نوری از ما قرار دارد و در صورت فلکی ثور قرار دارد.

پیش از این، محققان شواهدی از تشکیل سیاره در دیسک را با استفاده از مشاهدات رصدخانه ALMA گزارش کرده بودند. مدت‌ها پس از بررسی داده‌های جدید ALMA با وضوح بالا در LkCa 15 که عمدتاً در سال 2019 به دست آمد، دو ویژگی ضعیف را کشف کرد که قبلاً شناسایی نشده بودند.

لانگ در حدود 42 واحد نجومی از ستاره – یا 42 برابر فاصله زمین تا خورشید – یک حلقه غبارآلود با دو بازوی جدا و درخشان از مواد را کشف کرد که به دور آن می چرخید. این ماده به صورت یک توده کوچک و یک طاق بزرگتر بود که 120 درجه از هم جدا شده بودند. طولانی، برای اینکه بفهمد چه چیزی باعث تجمع این مواد شده است، او آن را با مدل های کامپیوتری مدرن بررسی کرد. او متوجه شد که اندازه و مکان آنها با مدل یک سیاره مطابقت دارد.

لنگ می گوید: «این قوس و تافت حدود 120 درجه از هم فاصله دارند. این درجه از جدایی از دیدگاه ریاضیات مهم است.» لنگ توضیح می دهد: «ما می بینیم که این ماده نه تنها آزادانه در اطراف شناور است، بلکه پایدار است.

بر این اساس می توان وجود یک سیاره کوچک را که عامل این تجمع گرد و غبار است تشخیص داد. طبق نتایج این سیاره به اندازه نپتون یا زحل است و حدود یک تا سه میلیون سال سن دارد. نتایج این مطالعه در 14 سپتامبر در The Astrophysical Journal Letters منتشر شد.

John Warren

طرفدار پرشور وب. خالق تایید شده مبشر اینترنتی آزاد. برگزارکننده برنده جایزه گیمر. زامبی مادام العمر.

تماس با ما