اول شخص برخاستن از فاجعه

از طوفان ایوان در جامائیکا در سال 2004 تا زمین‌لرزه‌های پرو در سال 2007 و هائیتی در سال 2010، رائول – رئیس دفتر منطقه‌ای کاهش خطر بلایا – درک دقیقی از تأثیر بلایا و آنچه می‌توان برای اجتناب از آن انجام داد، ایجاد کرده است. یا از آنها جلوگیری کنید.

ما پیوسته با واقعیتی روبرو هستیم که به ما نشان می‌دهد بلایا یا خطرات مرتبط با بلایا پیچیده‌تر از آن چیزی است که تا به حال فکر می‌کردیم.

به عنوان مثال، ما چیزی را که «سیستم حکومت داری» می نامیم، برای کاهش خطر بلایا در کشورها ایجاد کرده ایم. آژانس‌ها به خطرات، واکنش‌ها یا مکانیسم‌های واکنش اضطراری در زمینه خطرات طبیعی – زمین‌لرزه‌های مرتبط با آب و هوا، زمین‌شناسی، آتشفشان‌ها، طوفان‌ها، گردبادها می‌پردازند.

رائول سالازار و مامی میزوتوری (دوم سمت چپ)، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد برای کاهش خطر بلایا، در سال 2022 از جامعه لاس مارگاریتاس د چپو، پاناما بازدید کردند.

رائول سالازار و مامی میزوتوری (دوم سمت چپ)، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد برای کاهش خطر بلایا، در سال 2022 از جامعه لاس مارگاریتاس د چپو، پاناما بازدید کردند.

از بیماری همه گیر تا فروپاشی هسته ای

اما، واقعیت به ما نشان می دهد که این پیچیده تر است. به عنوان مثال، کووید-19، که نوعی از ویروس کرونا است که از اوایل دهه 2000 وجود داشت، یک خطر بیولوژیکی بود.

زمانی که چارچوب سندای در سال 2015 به تصویب رسید، به تنهایی در مورد خطرات طبیعی صحبت نمی کرد، بلکه درک در زمینه ای گسترده تر از معنای خطر، از بلایای انسانی گرفته تا مخاطرات بیولوژیکی – یا مورد زلزله 2010 در ژاپن و فاجعه هسته ای فوکوشیما

این ایده یک چارچوب مرکزی را به ارمغان آورد که باید به همه این خطرات و تمام اثرات آبشاری مختلفی که ممکن است خطرات مختلف داشته باشد، رسیدگی کند.

ما خودمان فاجعه می سازیم

ما برای خودمان بلایا را به روشی که برای جهت گیری توسعه خود انتخاب می کنیم، می سازیم. اگر در مورد توسعه تصمیم می گیریم، می پرسیم که چگونه می خواهیم از زمین خود استفاده کنیم، برای شهرها طراحی کنیم، یا به ساختمان های عمومی، بیمارستان ها و مدارس بپردازیم.

ما همچنین باید این را در برنامه ریزی های آتی ادغام کنیم، به خصوص که نزدیک به 32 درصد از جمعیت منطقه در فقر زندگی می کنند و احتمالاً مستقیماً تحت تأثیر مخاطرات طبیعی قرار می گیرند.

هتلی در گله هائیتی پس از زلزله 7.2 ریشتری در سال 2021 ویران شد.

© یونیسف/جرج هری روزی

هتلی در گله هائیتی پس از زلزله 7.2 ریشتری در سال 2021 ویران شد.

شهرها را مقاوم کنیم

بسیاری از کاهش خطر بلایا در شهرها در حال انجام است، جایی که ما با دولت های محلی و جامعه مدنی از طریق یک طرح تاب آوری کار می کنیم. آنها خود ارزیابی می کنند و یک برنامه عملیاتی برای رسیدگی به آسیب پذیری ها تهیه می کنند.

اخیراً با همکاری برخی از شهروندان محلی در شیلی، یک “کارت امتیازی” تاب آوری در برابر بلایا ایجاد کردیم که به ما این امکان را می دهد تا افراد دارای معلولیت را در هنگام برنامه ریزی شهر شناسایی یا بهتر ادغام کنیم.

اکنون، ما با ذینفعان محلی در شیلی و کاستاریکا کار می کنیم و از این مکانیسم ها برای نجات جان بیشتر و کاهش میزان مرگ و میر در میان گروه های آسیب پذیر استفاده می کنیم.

ما پس از زلزله سال 2010 در ژاپن درس هایی آموختیم که نشان داد افراد دارای معلولیت با عواقب مرگبارتری نسبت به سایرین مواجه هستند.

مشارکت با دولت محلی و جامعه مدنی کلید ایجاد تاب آوری است.

مشارکت با دولت محلی و جامعه مدنی کلید ایجاد تاب آوری است.

راه حل های مردمی

با کار در جوامع محلی، ما تجربیات خوبی در کار با سازمان های مردمی زنان داشته ایم، به عنوان مثال، مشاهده رودخانه ها در فصول بارانی. بسیاری از زنان هستند که برای آگاه کردن مردم در این مناطق، مکانیسم‌های هشدار اولیه را فعال می‌کنند. نقش جوامع محلی با توجه به نجات جان افراد کاملاً مستقیم است. ایجاد انعطاف پذیری در میان آنها چیزی است که ما در تلاش برای رسیدن به آن هستیم.

آماده سازی پایدار برای فاجعه

نمی توان فکر کرد که اگر این فرآیند آگاهانه از ریسک نباشد، می توانیم به توسعه پایدار دست یابیم. بلایا پیشرفت های توسعه را 10 یا 20 سال به عقب می اندازد. ما این را در بسیاری از موارد دیده ایم.

تمرکز اهداف توسعه پایدار (SDGs) این است که هیچ کس را پشت سر نگذاریم و این به جمعیت های آسیب پذیر در زمین مربوط می شود.

بارها و بارها، بلایا به طور نامتناسبی بر جمعیت آسیب پذیر تأثیر می گذارد. در جایی که این اتفاق می افتد، ما باید خطرات را به روشی چند بخشی بیشتر درک کنیم.

کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) در 17 آوریل 2013 از واحد 4 نیروگاه هسته ای فوکوشیما دایچی TEPCO خارج شدند.

کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) در 17 آوریل 2013 از واحد 4 نیروگاه هسته ای فوکوشیما دایچی TEPCO خارج شدند.

“چالش ها زیاد است”

ایده کاهش خطر بلایا قبل از همه‌گیری COVID-19 کاهش خطر مرگ و میر بود. در طول 20 سال گذشته، پیشرفت های زیادی در حفاظت از مردم در برابر خطرات طبیعی صورت گرفته است که بسیاری از آنها بیشتر و بیشتر به آب و هوا مربوط می شوند.

در مورد قاره آمریکا و کارائیب، تأثیر بلایا از نظر خسارات اقتصادی نسبتاً بیشتر از سایر مناطق جهان است. یک مطالعه UNDRR نشان داد که منطقه حدود 53 درصد از ضررهای جهانی را متحمل می شود.

یکی از چالش‌ها، حرکت از ذهنیت پرداختن به اثرات بلایا به یکپارچه‌سازی دیدگاهی است که می‌توانیم قبل از وقوع خطرات انجام دهیم.

کاهش بلایا باید به عنوان یک اقدام کاهش فقر در نظر گرفته شود زیرا خطرات به طور نامتناسبی بر فقیرترین و زنان و دختران تأثیر می گذارد.

ساختن پل ها

یکی از جنبه های اصلی این کنفرانس بازنگری ارزیابی این است که تا چه حد پیش رفته ایم، و من فکر می کنم که قاره آمریکا در منطقه کارائیب به طور کلی در ترویج یک رویکرد چند بخشی برای کاهش خطر بلایا پیشرفت داشته است.

اما، ما باید این روند درک بلایا را نه تنها از طریق تأثیر آن ادامه دهیم، بلکه آنها را فرصتی برای انجام کارهایی بدانیم که فراتر از رویکرد واکنش است.

هدف این است که چارچوب سندای را از نظر داشتن جامعه ای که در اثر بلایا جان خود را از دست نمی دهد، تکمیل کنیم.

چیزی که من را شگفت زده می کند ظرفیت جوامع محلی است. ما فقط باید از این ظرفیت حمایت کنیم تا تاثیر بهتری داشته باشیم. وصل می کنیم.

ما پل می سازیم این کاری است که ما انجام می دهیم.”

سیستم‌های هشدار اولیه، مانند این اطلاعیه خدمات عمومی در باربادوس، ابزارهای حیاتی برای نجات جان‌ها و ایجاد انعطاف‌پذیری جامعه در برابر بلایا هستند.

سیستم‌های هشدار اولیه، مانند این اطلاعیه خدمات عمومی در باربادوس، ابزارهای حیاتی برای نجات جان‌ها و ایجاد انعطاف‌پذیری جامعه در برابر بلایا هستند.

Patrick Hodges

کاوشگر دوستانه استاد موسیقی مغرور. درونگرای افراطی کارشناس سفر. نویسنده. متعصب غذای بی عذرخواهی

تماس با ما