سریلانکا از دولت جدید خواسته شد تا در زمینه پاسخگویی و اصلاحات نهادی پیشرفت کند

این کشور در چنگال یک بحران اقتصادی جدی است که تأثیر شدیدی بر حقوق بشر همه جوامع داشته است.

در این گزارش که خواستار برگزاری گفت‌وگوی ملی برای پیشبرد حقوق بشر و مصالحه است، آمده است که این جرقه‌ای برای اصلاحات عمیق‌تر و پاسخگویی است و به مقامات فرصتی تازه می‌دهد تا راه جدیدی را به جلو هدایت کنند.

تغییرات اساسی مورد نیاز است

با این حال، برای بهبودهای پایدار، شناخت و رسیدگی به عوامل زمینه‌ای که به بحران کمک کرده‌اند، حیاتی خواهد بود. این موارد شامل معافیت از مجازات نقض حقوق بشر در گذشته و حال، جنایات اقتصادی و فساد بومی است.

“برای رسیدگی به چالش های فعلی نیاز به تغییرات اساسی خواهد بود برای جلوگیری از تکرار نقض حقوق بشر در گذشته،گزارش گفت.

این خواستار اقدام فوری از سوی دولت است که از دولت خواسته شده است تا به اتکا به قوانین امنیتی سختگیرانه و سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز پایان دهد و حرکت به سمت نظامی شدن را معکوس کند.

مقامات همچنین باید تعهد مجدد خود را نسبت به اصلاحات در بخش امنیتی و پایان دادن به معافیت از مجازات نشان دهند و به آن عمل کنند.

رویکرد تندرو دولت

در حالی که نیروهای امنیتی اخیراً در واکنش به اعتراضات گسترده خویشتن داری قابل توجهی از خود نشان داده اند، گزارش اشاره می کند که دولت با دستگیری برخی از رهبران دانشجو بر اساس قانون پیشگیری از تروریسم و ​​سرکوب خشونت آمیز تظاهرات مسالمت آمیز، موضع سخت تری اتخاذ کرده است.

علاوه بر این، یک محیط به شدت نظامی و فرهنگ نظارت نیز در شمال و شرق کشور ادامه دارد.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل از دولت جدید خواست تا آنچه را که «استراتژی جامع و قربانی محور در مورد عدالت انتقالی و پاسخگویی» خوانده است، دوباره راه اندازی کند.

نقش محوری برای قربانیان

این استراتژی باید شامل یک برنامه زمان‌بندی شده برای اجرای تعهدات باقی‌مانده، از جمله برداشتن گام‌هایی در جهت ایجاد یک مکانیسم معتبر جستجوی حقیقت و تک کاره دادگاه ویژه

همچنین باید به قربانیان نقش محوری در طراحی و اجرای کلیه سازوکارهای پاسخگویی و عدالت انتقالی داده شود.

این گزارش همچنین به عدم پیشرفت در جهت کشف حقیقت در مورد بمب‌گذاری‌های یکشنبه عید پاک در سال 2019 اشاره کرد که در آن بیش از 200 نفر در یک رشته انفجار در کلیساها و هتل‌ها کشته شدند.

دفتر حقوق بشر خواستار پیگیری تحقیقات مستقل و شفاف با کمک بین المللی و مشارکت کامل قربانیان و نمایندگان آنها شد.

درخواست به کشورهای دیگر

در این گزارش آمده است: «دولت سریلانکا، از جمله از طریق دولت‌های متوالی، به طور مداوم در پیگیری یک فرآیند عدالت انتقالی مؤثر برای پاسخگو کردن عاملان نقض فاحش حقوق بشر و نقض حقوق بشر و حمایت از حقوق قربانیان برای حقیقت، عدالت و غرامت شکست خورده است».

در عوض، آنها موانع سیاسی برای پاسخگویی ایجاد کرده‌اند، و فعالانه برخی از مقامات نظامی را که به طور قابل اعتمادی در جنایات جنگی ادعا شده دخیل هستند، در بالاترین سطوح دولتی ارتقا داده و وارد کرده‌اند.»

در غیاب پیشرفت در جهت پاسخگویی در سطح ملی، این گزارش از کشورهای دیگر خواست تا در تلاش‌های پاسخ‌گویی، از جمله با استفاده از راه‌های موجود در اختیارات فراسرزمینی و جهانی، برای تحقیق و تعقیب جنایات بر اساس قوانین بین‌المللی ارتکابی در سریلانکا، همکاری کنند.

کشورها همچنین باید اقدامات بیشتری را برای هدف قرار دادن افرادی که به طور معتبر ادعا می شود مسئول نقض فاحش و نقض قوانین بین المللی حقوق بشر یا نقض جدی قوانین بین المللی بشردوستانه هستند، بررسی کنند.

Cole Rasmussen

متخصص ترم بیکن عاشق معمولی قهوه. علاقه مند به مسافرت هاردکور ماون اینترنتی جذاب و ظریف. دانشجو.

تماس با ما