تهدید، زندانی، آزار و اذیت تهدید علیه روزنامه نگاران به همه ما آسیب می رساند، دبیرکل سازمان ملل متحد هشدار داد

امسال همچنین دهمین سالگرد برنامه اقدام سازمان ملل در مورد ایمنی خبرنگاران و موضوع مصونیت از مجازات است.

دبیرکل بر اهمیت مطبوعات آزاد تاکید کرد، که به گفته او برای یک دموکراسی کارآمد، افشای تخلفات، مسیریابی در دنیای پیچیده ما و پیشبرد اهداف توسعه پایدار (SDGs) حیاتی است – طرحی برای عادلانه تر، عادلانه تر و سبزتر. آینده.

“در این روز جهانی برای پایان دادن به مصونیت از مجازات جنایات علیه روزنامه نگاران، بیایید از دست اندرکاران رسانه خود قدردانی کنیم، و از حقیقت، عدالت و حقوق بشر برای همه دفاع کنیداو گفت.

قتل های حل نشده

علیرغم نقش حیاتی آنها، تنها در سال جاری بیش از 70 روزنامه نگار کشته شده اند.

«بیشتر این جنایات حل نشده باقی می مانند. این در حالی است که امروز بی سابقه ای از روزنامه نگاران در زندان هستند تهدید به زندان، خشونت و مرگ همچنان در حال افزایش استگفت آقای گوترش

علاوه بر این، افزایش اطلاعات نادرست، قلدری آنلاین و سخنان نفرت، به ویژه علیه زنان روزنامه نگار، به خفه شدن کارکنان رسانه در سراسر جهان کمک می کند.

«ارعاب از طریق سوء استفاده از ابزارهای قانونی، مالی و غیره، تلاش‌ها برای پاسخگویی قدرتمندان را تضعیف می‌کند. این روندها نه تنها روزنامه نگاران، بلکه کل جامعه را تهدید می کند.”

پاتریشیا مونرئال وازکز از سال 1996 روزنامه نگار بوده است.

UNIC مکزیک/آنتونیو نیتو

پاتریشیا مونرئال وازکز از سال 1996 روزنامه نگار بوده است.

مکزیک: خشونت و سکوت

مکزیک یکی از خطرناک ترین مکان ها برای روزنامه نگاری است.

به گفته سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) که یک پایگاه داده آنلاین در مورد تحقیقات قضایی در مورد قتل روزنامه نگاران در سراسر جهان دارد، تا کنون 18 نفر در سال جاری به قتل رسیده اند.

Patricia Monreal Vázquez بیش از 25 سال است که گزارش می دهد و موضوعات مربوط به حقوق بشر، جنسیت، و مسائل انتخاباتی و سیاسی را پوشش می دهد. او در مورلیا، مرکز ایالت غربی میچوآکان مستقر است.

ام‌اس. مونترال گفت که خشونت علیه روزنامه نگاران از سال 2006 تشدید شده است، زمانی که اولین موارد ناپدید شدن روزنامه نگاران آغاز شد.

او گفت: “و این شروع به دلسرد کردن، خاموش کردن و ایجاد خودسانسوری در رسانه ها کرد.” از سال 2006 تا به امروز، 14 همکار به قتل رسیده اند و شش نفر ناپدید شده اند. و هیچ کس در هیچ یک از این موارد در میچوآکان بازداشت نشده است، به جز یک مورد.”

“حتی مرگ کافی نیست”

او معتقد است که این وضعیت به همراه شرایط نامطلوب کاری و نبود فرصت های توسعه، کیفیت روزنامه نگاری را تحت تاثیر قرار داده است زیرا بقا حرف اول را می زند.

“بله، وجود دارد یک اثر بازدارندهبه خصوص در سطح منطقه ای و رسانه ها به دلیل تهدید بسته می شوندگفت خانم مونترال

او با اشاره به ربودن و قتل سالوادور آدام، مدیر یک ایستگاه تلویزیونی محلی در سال 2017، ادامه داد: “این یک وضعیت بسیار پیچیده است زیرا خانواده ها را درگیر می کند.”

«او قبلاً دفن شده بود و هنوز سال بعد خانواده او را از خانه اخراج کردند. حتی مرگ هم کافی نیست.»

طرح اقدام پیشگامانه

یک دهه پیش، کشورها برنامه اقدام سازمان ملل را با هدف حمایت از روزنامه نگاران، جلوگیری از جنایات علیه آنها و تعقیب عاملان آنها تأیید کردند.

این سند پیشگامانه برای قدردانی از کار حیاتی روزنامه نگاران – برای مثال زمانی که آنها در مورد درگیری ها و بحران ها گزارش می دهند، یا زمانی که آنها در مورد عملکرد قدرت تحقیق می کنند و فساد و سایر اشکال بی عدالتی را بررسی می کنند – و همچنین خطراتی که در هنگام مواجهه با آنها مواجه می شوند، به تصویب رسید. آدری آزولای، مدیر کل یونسکو، گفت که این کار را انجام می دهد.

او گزارش داد که از زمان تصویب این طرح، با اقدامات مشخصی که در سطوح ملی، منطقه ای و جهانی اجرا شده است، پیشرفت زیادی حاصل شده است.

یونسکو همچنین از طریق آموزش نزدیک به 36000 مقام قضایی، مجری قانون و امنیتی در مورد موضوعاتی مانند آزادی بیان و امنیت خبرنگاران، از جمله آنلاین، نقش داشته است.

خانم خانم گفت، با این حال، “روزنامه نگاران همچنان با سرعت نگران کننده ای کشته می شوند.” آزولی. داده‌های یونسکو نشان می‌دهد که در دهه گذشته ۹۵۵ روزنامه‌نگار جان خود را از دست داده‌اند و سال ۲۰۲۲ مرگ‌بارترین سال از سال ۲۰۱۸ بوده است.

در جنگ و صلح

ام‌اس. آزولای خواستار تعهد مجدد برای حفاظت از خبرنگاران شد در همه جا و در همه زمان ها.

“این یعنی در موقعیت های درگیری و بحرانالبته، و یونسکو برای مثال از خبرنگاران در اوکراین و افغانستان حمایت می کند. همچنین به معنی در زمان صلح او گفت: – زیرا این زمانی است که بیشتر روزنامه نگاران در سال های اخیر کشته شده اند.

رئیس یونسکو همچنین خواستار افزایش تلاش‌های آنلاین شد، جایی که اشکال جدیدی از خشونت ظاهر شده است، به‌ویژه زنان را هدف قرار می‌دهد، به طوری که از هر چهار زن روزنامه‌نگار سه نفر آزار و اذیت آنلاین را تجربه کرده‌اند.

Adrienne Daniel

قهوه‌کار بسیار جذاب. دانشجو. محقق سفر. بت نوجوان آینده.

تماس با ما