shidachatbanner

روانشناسی تئوری های توطئه کلینیک روانشناسی آوان مرکز مشاوره روانشناختی

هیچ مدرکی مبنی بر وجود نظریه های توطئه در مقایسه با سایر دوره های زمانی وجود ندارد. ابزارهای بسیار بهتر و کارآمدتری برای تقویت هرگونه توطئه وجود دارد. هر ایده ای، صرف نظر از بی اساس بودن آن، اکنون می تواند با سرعت Wi-Fi حرکت کند. اینترنت به رسانه های اجتماعی و سایر منابع خبری اجازه می دهد تا هر گونه عقیده ای را منتشر کنند. از آن جا که بسترهای رسانه های اجتماعی، به ویژه برای بهینه سازی مشارکت کاربران طراحی شده اند، مشتریان بیشتر بر اساس علاقه نشان داده شده خود به یک سیستم اعتقادی از ایده استفاده می کنند. دیری نپایید، دو یا چند جریان موازی اطلاعات و تفسیرهای کاملاً متفاوت از رویدادها وجود دارد.

این امر، همراه با سیستم مراقبت های بهداشتی مشمول مالیات، اضطراب بی حد و حصر و سوالات بی پاسخ بی شمار، باعث ایجاد خاکی مناسب برای آن جه سازمان بهداشت جهانی (WHO) آن را “اینفیدمی عظیم” نامیده است، شد. بیش از یک نفر از هر سه فرد اروپایی معتقدند که گرمایش زمین یک دروغ است. 49 درصد نیویورکی ها معتقدند که دولت ایالات متحده در حملات 11 سپتامبر شریک بوده است. تنها در ترور جان اف کندی تقریباً 37 درصد از آمریکایی ها معتقدند که سازمان غذا و دارو (FDA) عمداً مردم را از دریافت داروهای طبیعی برای سرطان باز می دارد. نظریه های توطئه فوق العاده گسترده هستند و به نظر می رسد بخشی از همه جوامع مدرن و سنتی هستند.

برخی تئوری‌های توطئه، هرچند هیچ کدام اثبات نشده‌اند، نیروهای غیرطبیعی، بیگانه‌ها، یا نیروهای مافوق‌طبیعی را دخیل می‌کنند. مردم در دهه‌ی ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ میلادی از این واهمه داشتند که آیین‌های شیطانی از کودکان سوءاستفاده کنند یا آن‌ها را قربانی کنند. اگر نمی‌توانید بفهمید چه کسی ریشه‌ی ادعای توطئه است و بر اساس چه منبعی ادعای خود را مطرح می‌کنند، با یک پرچم قرمز دیگر روبه‌رو شده‌اید. برخی افراد می‌گویند باید گمنام بمانند زیرا توطئه‌گرها به دلیل افشای اطلاعات از آن‌ها انتقام می‌گیرند؛ اما حتی در این صورت یک توطئه را باید بتوان تا منشأ آن رهیابی کرد.

از نگاه دکتر میثم شکری ساز نحوه گسترش تئوری توطئه بر اساس استانداردهای مشخص شده تعیین خواهد شد. هیچ مدرک مشخص شده‌ ای وجود ندارد که ثابت نماید انواع تئوری‌ های توطئه نسبت به گذشته بیشتر شده‌ اند. تنها تفاوت گذشته و حال در این است که ابزارهای کارآمدتری برای تقویت کردن تئوری‌ های گوناگون به وجود آمده ‌اند.

روانشناسی نظریه‌های توطئه

از دید دکتر میثم شکری ساز تئوری توطئه بیانگر این مسئله می ‌باشد که دلیل انواع رویدادهای مشکوک علمی در جهان، مربوط به اقدامات افرادی پرنفوذ می ‌باشد. در واقع اگر افرادی به صورت پنهانی رویدادهای مشکوک علمی را به وجود بیاورند یعنی گسترش تئوری توطئه رخ داده است. در بیان این داستان باید بگوییم که گروه‌ های تیزهوش و کوچک بسیار زیادی هستند که به وجود آورنده رویدادهای بد و خوب جهان می ‌باشند. هر یک از گروه‌ های کوچک و تیزهوش دارای امکانات علمی، نظامی، سیاسی، مالی و … می‌ باشند.

Kaia Lambert

گیمر. طرفدار رسانه های اجتماعی متخصص وب Wannabe. متعصب آبجو ارتباط دهنده. کارآفرین. گیک زامبی شیطانی. طرفدار پرشور تلویزیون عاشق بیکن غیرقابل درمان.

تماس با ما